Appropriation as grafting: From Danielle Collobert’s paste to Christophe Tarkos’s word-paste

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2023n38a924

Keywords:

Appropriation, Word-paste, Crisis of representation, Christophe Tarkos, Danielle Collobert

Abstract

Some references are made to the French poet Christophe Tarkos – and to his concept of word-paste – in works of contemporary Brazilian poetry, but what is not mentioned is the possibility that he might have appropriated the idea of paste from the work of the French poet Danielle Collobert to ground it. In this sense, this study aims to introduce the Portuguese-speaking public to Collobert’s life and published work, as well as to deepen the analysis of the concept created by Tarkos in order to provide elements that can help us to substantiate this hypothesis.

Author Biographies

Marcio Campos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestrando em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Patricia Peterle, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Estudos Literários Neolatinos, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006), Pós-doutorado em História pela UNESP-Assis e em Poesia Italiana pela Università degli Studi di Genova (Itália, bolsista CAPES). É professora do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras e do Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

References

BARDA, Jeff. Boules de sensations-pensées-formes in Christophe Tarkos’s poetry. Nottingham French Studies, v. 57, n. 1, p. 18-32, 2018.

BECK, Philippe et al. Ouvriers vivants. Marselha: Al Dante, 1999.

BOURASSA, Lucie. « Il n’y a pas de mots » et « Ma langue est pleine de mots »: Continu et articulations dans la théorie du langage de Christophe Tarkos. Etudes francaises, v. 49, n. 3, p. 143-166, 2013.

CAILLÉ, Anne-Renée. Théorie du langage et esthétique totalisante dans l’oeuvre poétique de Christophe Tarkos. 2014. 426 f. Tese (Ph.D. em Literatura em Língua Francesa) – Departamento de Literatura em Língua Francesa, Faculdade de Artes e Ciências, Montreal, 2014.

COLLOBERT, Danielle. Cahiers (1956-1978). In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres II. Paris: P.O.L, 2005. p. 275-367.

COLLOBERT, Danielle. Chants des guerres. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres II. Paris: P.O.L, 2005. p. 139-160.

COLLOBERT, Danielle. Dire I – Dire II. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres I. Paris: P.O.L, 2004. p. 113-289.

COLLOBERT, Danielle. Il donc. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres I. Paris: P.O.L, 2004. p. 291-412.

COLLOBERT, Danielle. Meurtre. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres I. Paris: P.O.L, 2004. p. 17-111.

COLLOBERT, Danielle. Survie. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres I. Paris: P.O.L, 2004. p. 413-420.

COLLOBERT, Danielle. OEuvres I. Paris: P.O.L, 2004.

COLLOBERT, Danielle. OEuvres II. Paris: P.O.L, 2005.

COMPAGNON, Antoine. La seconde main ou Le travail de la citation. Paris: Éditions du Seuil, 1979. E-book.

DAIVE, Jean; COLLOBERT, Francine. Entretien: Rostrenen, 1989. Le cahier du refuge – Danielle Collobert, p. 5-10, jun. 2006.

DELCOURT, Guillaume. David Lafore: La tête contre les murs. Disponível em: http://www.popnews.com/2021/07/23/david-lafore-la-tete-contre-les-murs/. Acesso em: 07 set. 2022.

ESPOSITO-TORRIGIANI, Uccio. Suite & Fin. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres II. Paris: P.O.L., 2005. p. 371-397.

EYBEN, Piero. Seminário: Mal de escrita: ruinas do suicidio e da poesia. Disponivel em: https://pieroeyben.com/ensino/. Acesso em: 23 set. 2022.

GARCIA, Marília. 20 poemas para o seu walkman. São Paulo: Cosac Naify; Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.

GARCIA, Marília. A topologia poetica de Emmanuel Hocquard. 2010. 162 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.

GIRAUDON, Liliane. Les Pénétrables. Paris: P.O.L, 2012. E-book. HIATT, Marty. Danielle Collobert’s Survie. Disponível em: http://cordite.org.au/essays/mhiatt-collobert/. Acesso em: 7 set. 2022.

KRUK, Frances. “Slammed into Walls”: Violence and the Impersonalized Subject in Danielle Collobert’s It Then. Contemporary Women’s Writing, v. 9, n. 1, p. 112-130, mar. 2015.

LA NAVAJA SUIZA EDITORES. Las influencias de Danielle Collobert. Madrid. 21 set. 2017. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BZS_0Ton22v/. Acesso em: 7 set. 2022.

LE CAHIER DU REFUGE. Marselha: cipM, 1997. (n. 58).

LE CAHIER DU REFUGE. Danielle Collobert. Marselha: cipM, 2006.

LEMOS, Masé. Redor. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.

MALUFE, Annita Costa. A poética de Christophe Tarkos: a pasta-palavra. Bakhtiniana, v. 10, n. 1, p. 137-155, jan./abr. 2015.

MALUFE, Annita Costa. Como se caisse devagar. São Paulo: Editora 34, 2008.

MOLKO, Brian et al. English summer rain. In: PLACEBO. Sleeping with ghosts. Londres: Virgin & Hut, c2003. 1 CD. Faixa 2 (4 min 1s).

MOLNÁR, Katalin; TARKOS, Valérie. Notice Biographique. In: TARKOS, Christophe. Ecrits poetiques. Paris: P.O.L, 2008. p. 29-37.

MORVAN, Françoise. Note sur l’édition. In: COLLOBERT, Danielle. OEuvres II. P.O.L: Paris, 2005. p. 7-17.

PERLOFF, Marjorie. O genio nao original. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

PRIGENT, Christian. Sokrat à Patmo. In: TARKOS, Christophe. Ecrits poetiques. Paris: P.O.L, 2008. p. 9-23.

PROULX, Gabriel. Spectres de Beckett: Échos Beckettiens chez Christophe Tarkos. 2018. 128 f. Tese (Mestrado em Artes e Literatura Francesa) – Departamento de Língua e Literatura Francesa, Universidade McGill, Montreal, 2018.

RELLA, Franco. Limiares. Rio de Janeiro: Editora 7Letras, 2021.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Campinas: Papirus, 1991.

ROUBAUD, Jacques et al. pour Danielle Collobert. Change, n. 38, p. 42-70, nov. 1979.

SARRAUTE, Nathalie. Tropismes. Paris: Les Éditions de Minuit, 2012.

SARRAUTE, Nathalie. Tropismos. São Paulo: Luna Parque, 2017.

STOUT, John C. Writing (at) the Limits of Genre: Danielle Collobert’s Poetics of Transgression. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, v. 53, p. 299-309, 2000.

TAYLOR, John. Reading Danielle Collobert. 2018. Disponível em: https://myblackout.com/2018/05/29/reading-danielle-collobert/. Acesso em: 7 set. 2022.

TARKOS, Christophe. Anachronisme. Paris: P.O.L, 2001.

TARKOS, Christophe. Ecrits poetiques. Paris: P.O.L, 2008.

TARKOS, Christophe. L’Enregistre. Paris: P.O.L, 2014.

TARKOS, Christophe. Le Signe=. Paris: P.O.L., 1999.

TARKOS, Christophe. 1. l’historie du bruit – 2. l’historie d’un beau gars – 3. l’historie de l’occultation – 4. l’historie de l’expression – 5. l’historie de là. Poèmes d’une ligne. JAVA, n. 16, p. 95-99, 1997-1998.

TARKOS, Christophe. «Lettre» suivi de «Patmo». Nioques, p. 117-127, 1996.

VILLA-FORTE, Leonardo. Escrever sem escrever: literatura e apropriação no século XXI. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Belo Horizonte: Relicário, 2019.

WALL-ROMANA, Christophe. Danielle Collobert’s aux environs d’un film: poetic writing on the brink of cinema. Contemporary French and Francophone Studies, v. 9, n. 3, p. 265-273, 2005.

ZANI, Maria Cristina Ayres de Camargo. Traduzindo Christophe Tarkos: Tradução Comentada de Poemas do Livro Caisses. 2021. 125 f. Tese (Bacharelado em Estudos Literários) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.

ZANI, Tina. Vao. São Paulo: Editora Patuá, 2021.

Published

2023-01-29

How to Cite

Campos, M., & Peterle, P. (2023). Appropriation as grafting: From Danielle Collobert’s paste to Christophe Tarkos’s word-paste. Texto Poético, 19(38), 180–204. https://doi.org/10.25094/rtp.2023n38a924