Expressionism and reification: the body as a space of resistance in "O Homem Inacabado" by Donizete Galvão
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2017n23a423Keywords:
Donizete Galvão. Contemporary poetry. Expressionism. Resistance. Body.Abstract
Through O Homem Inacabado (2010) the poet Donizete Galvão develops an artistic work in which the body is one of the lines of forces. As a recurrent theme in contemporary Brazilian poetry, the body appears in Galvão as part of a key to articulate deficiency and old age, in which the metropolitan and workrelated oppressive reality reveals the inadequacy of fragmented, mutilated or reified bodies. These images are composed through hyperbolic and twisting mechanisms which approximate Donizete Galvão to the Expressionist aesthetic. In this process, Galvão sings inadequacy (and resistance) of the deficient and obsolete body in a progressively utilitarian world.
---
References
AGAMBEM, Giorgio. O que é o contemporâneo? In:_________. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinícius Nicastro Honenko. Chapecó: Argos, 2009.p. 55-73.
BAVCAR, Evgen. O corpo, espelho partido da história. Tradução de Paulo Neves. In: NOVAES, Adauto. (Org.). O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p. 175-190.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: __________. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet; prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BORBA, Francisco S. (Org.). Dicionário Unesp do português contemporâneo. São Paulo: Unesp, 2004.
CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. Tradução de Joaquim Toledo Jr. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
DIAS, Maria Heloísa Martins. Introdução. In: _________. A estética expressionista. Cotia: Íbis, 1999. p. 9-40.
ENGELS, Friedrich. Trabalho assalariado e capital: introdução de F. Engels. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas: volume 1. São Paulo: Alfa-Omega, [19--]. p. 52-59.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 2. ed. Organização, tradução e revisão técnica de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FURNESS, R.S. Expressionismo. Tradução de Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Perspectiva, 1990. (Elos 46).
GALVÃO, Donizete. O homem inacabado. São Paulo: Portal Editora, 2010.
___________. Mundo mudo. São Paulo: Nankin Editorial, 2003.
___________. O poço do poeta: entrevista com Donizete Galvao. Texto Poético, Araraquara, v. 12, p. 179-184, 1° sem. de 2012. Disponível em: . Acesso em: 30 mar. 2016.
GOLDMANN, Lucien. A reificação. In: ________. Dialética e cultura. Tradução de Luiz Fernando Cardoso, Carlos Nelson Coutinho e Giseh Vianna Konder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. p. 105-152.
LEXIKON, Herder. Dicionário de símbolos. 10. ed. Tradução de Erlon José Paschoal. São Paulo: Cultrix, 1997.
LIMA, Mariângela Alves de. Dramaturgia expressionista. In: GUINSBURG. J. (Org.). O expressionismo. São Paulo: Perspectiva, 2002. p. 189-221.
NOVAES, Adauto. A ciência no corpo. In: ____________. (Org.). O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p. 7-14.
SEGATTO, José Antonio. O mal-estar da globalização. Estadão, São Paulo, 3 ago. 2016. Disponível em: http://opiniao.estadao.com.br/noticias/geral,o-mal-estar-da-globalizacao,10000066568>. Acesso em 17 fev. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).