Jorge de Lima, from Cusco to the map of “A minha América”
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2023n39a957Keywords:
Poetry and society, Modernism, AmericanismAbstract
This article focuses on the analysis of the poem “A Minha América” included in Poemas (1927). This book marks Jorge de Lima's commitment to the proposals of the modernist movement, more particularly to the Afro-regional trend. However, without completely moving away from a project in tune with the traditionalist, regionalist and, in its own way, modernist movement led by the anthropologist Gilberto Freyre in the Brazilian Northeast, the poet from Alagoas follows an unexpected path or route in the poem in question which opens to a broader program, Americanist or continental in scope.
References
ALMEIDA, José Américo de. “Nota preliminar a Poemas”. In: LIMA, Jorge de. Poesias completas. Rio de Janeiro: Companhia José Aguilar Editora; Brasília: INL (Biblioteca Manancial), 1974, Vol.1, p. 69-71.
ARAÚJO, Jorge de Souza. Jorge de Lima: a poesia em crise, a palavra em pânico o espelho mágico. Salvador: Fundação Pedro Calmon/ Secretaria de Cultura, 2008.
BURKE, Peter. “Hábitos entranhados”. +Mais! Supl. Folha de São Paulo. São Paulo, domingo, 24 de junho de 2007. https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs2406200723.htm (consultado em 15/10/2022).
CAMILO, Vagner. “Jorge de Lima no circuito da poesia afro-hispânica”. In Paisajes inapropiables: horizontes críticos y creativos en el espacio ibero-americano (orgs. Margareth Santos e Alessandro Mistrorigo). Diablotexto digital: revista de critica literaria v. 12 . Valência: Universitat de València, 2022, p. 61-84. (https://ojs.uv.es/index.php/diablotexto/article/view/25301)
CAMILO, Vagner. “A infância das vanguardas e ‘O mundo do menino impossível’, do folheto ao livro”. Travessias interativas Vol. 12 n. 27 (2023). Sergipe (UFS).
CARVALHO, Ronald de. Toda a América. Noticia-prólogo de Eurico de Goes / Toda la América de Ronald de Carvalho, traducción de Francisco Villaespesa (Bilingue). São Paulo: Editora Hispano-Brasileña, 1935.
CONKLING, Grace Hazard. Wilderness Songs. New York: Henry Holt & Co., 1920. (https://archive.org/details/wildernesssongs00conkgoog/page/n5/mode/2up?view=theater). (consultado em 15/10/2022).
IVO, Lêdo, “Rol de insulíndias”. Poesia observada − ensaios sobre a criação poética e matérias afins. São Paulo: Duas Cidades, 1978, p. 76-92.
KREYMBORG, Alfred. Mushrooms. A book of free forms. New York: John Marshall Co., 1916. (https://archive.org/details/mushroomsabookf00kreygoog/page/n17/mode/thumb?ref=ol&view=theater) Acesso em 15/10/2022.
LAFETÁ, João L. 1930: A Crítica e o Modernismo. São Paulo: Duas Cidades, 1974.
LIMA, Jorge de. Poemas Escolhidos (1925 a 1930). Rio De Janeiro: Adersen Editores, 1932. (IEB, col. Yan de Almeida Prado).
LIMA, Jorge de. Obra Poética (org. Otto Maria Carpeaux). Rio de Janeiro, Editora Getúlio Costa, 1950.
LIMA, Jorge de. Poesias completas. Rio de Janeiro: Companhia José Aguilar Editora; Brasília: INL (Biblioteca Manancial), 1974, Vol.1.
PERKINS, David. A history of modern poetry. From the 1890s to the high modernista mode. Cambridge (MA)/London, The Belknap Press of Harvard UP, 1976.
REDFIELD, Robert. “The Material Culture of Spanish-Indian Mexico”. American Anthropologist. New Series, Vol. 31, n. 4 (Oct.- Dec., 1929), p. 602-618.
REGO, José Lins do. “Notas sobre um caderno de poesias”. In LIMA, Jorge de. Poesias completas. Rio de Janeiro Companhia José Aguilar Editora; Brasília: INL (Biblioteca Manancial), 1974, Vol.1, p. 139-144.
SPTIZER, Léo, La enumeración caótica en la poesia moderna. Trad. Raimundo Lida. Buenos Aires (Collección de Estudios Estilísticos. Facultad de Filosofía de la Universidad de Buenos Aires. Instituto de Filología, 1945.
UGARTE S.J., Rubén Vargas. Historia del Culto de María en Iberoamérica y de sus imágenes y santuarios más celebrados. Buenos Aires: Editorial Huarpes 1947.
VEGA, Inca Garcilaso de la. Comentarios reales. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho (Colección Clásica Nro. 5), Libro Segundo, Capítulo XI., 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).