Thinking [on] poetry: the cinematographic language in the selfreflection about poetry in “Blind light” by Marília Garcia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2023n38a917

Keywords:

Marília Garcia, Jean-Luc Godard, Poetry and cinema, Poetry and montage, Metalepses

Abstract

This article seeks to analyze and discuss the interfaces that Marília Garcia’s lyric establishes with cinematographic language, especially the approaches established cinematographic montage. For this, the article proposes a reading of the poem “Blind light” from the book Um teste de resistores (2014), a text that starts from the poet’s considerations on the film Pierrot le fou (1965) by Jean-Luc Godard. Based on the metalepses that Marília Garcia observes in the film, the poem promotes a metalinguistic reflection on the functioning of poetic language. These reflections are explored and discussed in this article, in order to elaborate the use that Marília Garcia’s poetry makes of images as a way of thinking about poetry itself.

Author Biographies

Mariane Pereira Rocha, Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul)

Doutoranda em Letras, com ênfase em Literatura, cultura e tradução, pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), realizou período de doutoramento sanduíche (Estágio Doutoral PDSE/Capes) na Universidade de Lisboa. É professora de Literatura e Língua Portuguesa no Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul), campus Bagé.

Aulus Mandagará Martins, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professor Titular do Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), onde exerce atividades de docência em graduação e pós-graduação. É Professor-orientador do Programa de Pós-Graduação em Letras.

References

AGAMBEN, Giorgio. Le cinéma de Guy Debord. In: AGAMBEN, Giorgio. Image et mémoire. Hoëbeke, 1998.

AGAMBEN, Giorgio. O fim do poema. Trad. Sergio Alcides. Cacto: Poesia & Crítica, n.1, p.142-149, 2002.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Tradução Eloisa Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.

BAZIN, André. O que é cinema? São Paulo: Ubu Editora, 2018.

BRITTO, Paulo Henriques. O natural e o artificial: algumas reflexões sobre o verso livre. ELyra, n.3, p.27-41, 2014.

GARCIA, Marília. Um teste de resistores. Rio de Janeiro: 7 letras, 2016.

GARCIA, Marília. Câmera lenta. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

GARCIA, Marília. parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

FRIAS, Joana. “Tudo o que em mim pensa está filmando”: pertença e repetição na poesia brasileira contemporânea. Relâmpago, n. 38, 2016. pp 147-165.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.

MARTELO, Rosa Maria. O cinema da poesia. Lisboa: Documenta, 2016.

PEDROSA, Celia. A poesia e a prosa do mundo. Gragoatá, Niterói, n. 28, p. 27-40, 2010.

PUDOVKIN, Vsevolod. Métodos do tratamento do material (montagem estrutural). In: XAVIER, Ismail. A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

Published

2023-01-29

How to Cite

Pereira Rocha, M., & Mandagará Martins, A. (2023). Thinking [on] poetry: the cinematographic language in the selfreflection about poetry in “Blind light” by Marília Garcia. Texto Poético, 19(38), 50–68. https://doi.org/10.25094/rtp.2023n38a917