The copyist poetry of the avatar function Joanim pepperoni, PhD
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2023n38a913Keywords:
Citationality, Function-avatar, Satirical poetryAbstract
A fantástica máquina da ensacar berros (2013), debut work by Joanim Pepperoni, PhD, when read in the light of the Copyist Manifesto (2021), can be understood as a humorous form of non-creative writing. We discuss the satirical way in which the poet, “unoriginal genius” (PERLOFF, 2010), acting as an “avatar-function” (SCHONS; FUKUE, 2012), inserts himself in contemporary trends such as “literature by appropriation” (VILLA-FORTE, 2019). Pepperoni’s avatarfunction, hiding his orthonym, mocks the spectacularization of the self and promotes the aesthetic effect of anonymity, satirically questioning the gesture of the original writing.
References
ANDRADE, Oswald. Manifesto antropófago. Nuevo Texto Crítico, ano XII, n. 23/24, p. 25-31, 1999.
ARENDT, João Claudio. “De tudo, à polenta ficarei atento”: notas sobre a obra do escritor cocanhês Joanim Pepperoni, PhD. Odisseia, Natal, v. 5, p. 106-126, jul. /dez. 2020.
BANDEIRA, Manuel. Libertinagem. São Paulo: Global, 2014.
BENEDUZI, Luis Fernando. Festa da Uva e política fascista: narrativa de operosidade e resgate de italianidade. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26, 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH-SP, 2011. p. 1-11.
BOTNARO, Messias. Minha luta: obra reunida. Vitória: Cousa, 2020.
BOTNARO, Messias. Novo Febeapá. Joinville: Clube de Autores, 2022.
BOTNARO, Messias. Armas e rosas: poesia de testemunho por desapropriação. Vitória: Pedregulho, 2022.
DA ROLT, Clóvis. Sátira cultural, letras jocosas e peripécias bufoliterárias em Joanim Pepperoni, PhD. Antares, v. 13, n. 31, p. 174-196, set./dez. 2021.
DIAS, Gonçalves. Poesia completa e prosa escolhida. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1959.
DUSSEL, Enrique. 1492. El encubrimiento del otro: hacia el origen del “mito de la Modernidad”. La Paz: Plural Editores, 1994.
ECO, Umberto. História das terras e lugares lendários. Tradução Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Editora Record, 2013.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da metade do século XIX a meados do século XX. Tradução Marise M. Curioni. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
LE GOFF, Jacques. Heróis e maravilhas da Idade Média. Tradução Stephania Matousek. Petrópolis: Vozes, 2013.
MARMYSZ, John. Laughing at nothing: humor as a response to nihilism. Albany: State University of New York Press, 2003.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. Tradução Marcus Vinicius Mazzari. Estudos Avançados, São Paulo, v. 12, n. 34, p. 7-46, 1998.
MENDES JUNIOR, Jerson Oliveira; ARENDT, João Claudio. A sátira como instrumento de denúncia política e luta social na obra literária de Joanim Pepperoni, PhD. Caderno de Letras, Pelotas, n. 42, p.219-235, jan. /abr. 2022.
KIRST, Marcos Fernando. Joanim Pepperoni reúne suas obras em volume único. Silvana Toazza, Caxias do Sul, 5 out. 2020. Disponível em: https://www.silvanatoazza.com.br/noticias/detalhe/joanim-pepperoni-reune-suas-obrasem-volume-unico. Acesso em: 6 jul. 2022.
QUEIROZ, Eça de. Notas contemporâneas. Porto: Lello & Irmão, 1947 (Obras de Eça de Queiroz: volume X).
PERLOFF, Marjorie. Unoriginal Genius: Poetry by Other Means in the New Century. Chicago: The University of Chicago Press, 2010.
PEPPERONI, Joanim. Obra reunida (2013-2023): quarta edição requentada e ampliada. Polentawood. Joinville: Prensa de Torresmos Cantina do Frei; Clube
de Autores, 2022.
PEPPERONI, Joanim; BOTNARO, Messias. Manifesto copista. Polentawood: Prensa de Torresmos Cantina do Frei, 2021. Disponível em: https://messiasbotnaro.wordpress.com. Acesso em: 18 jul. 2022.
PEPPERONI, Joanim. Infames infantes da crítica literária, 2020. Disponível em: http://infamesinfantesdacriticaliteraria.blogspot.com Acesso em: 18 jul. 2022.
PEPPERONI, Joanim. A Terra da Cocanha, 2017. Disponível em: http://aterradacocanha.blogspot.com Acesso em: 18 jul. 2022.
PESSOA, Fernando. Poesias. 15. ed. Lisboa: Ática, 1995.
PINTO, Madalena Vaz. A festa da fragmentação. Cult, São Paulo, p. 48-49, 1999.
SCHONS, Carme Regina; FUKUE, Mário Rafael Yudi. Noções introdutórias sobre a função-avatar e o hiperdiscurso. Signum, Londrina, v. 15, n. 3, p. 343-360, dez. 2012.
VILLA-FORTE, Leonardo. Escrever sem escrever: literatura e apropriação no século XXI. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Belo Horizonte: Relicário, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).