Settings of parodistical speech in Conceição Evaristo’s poems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2024n41a892

Keywords:

Conceição Evaristo, poems, parody, black-feminine

Abstract

Parody is one of the most recurrent ways that modern artists have found to formulate critical discourses (HUTCHEON, 1985). In the poems by Conceição Evaristo, present in the book Poemas da recordação e outros movimentos (2017), the rewriting of literature configures a way of resistance to the oppressions of racism, sexism, class divisions and colonialism. The transformation of the dominant discourse, thus, appears in blackfeminine poems as a “movement to transform the literary models offered by the dominant discourse” (BERND, 1988, p. 29), and seeks to reverse stereotypes to (re)construct an identity through subjective expression.

Author Biographies

Paulo Antônio Vieira Júnior, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Professor Adjunto I de Teoria da Literatura e Ensino da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás, Goiânia-GO, Brasil.

Andressa Souza e Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás, Goiânia-GO, Brasil.

References

ANDRADE, Carlos Drummond. Antologia poética. Rio de Janeiro: Editora Record, 2002.

ARRIGUCCI JR, Davi. Coração partido: uma análise da poesia reflexiva de Drummond. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

BERND, Zilá. Literatura Negra. In: JOBIM, José Luis (org.). Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1992, p. 267 – 275.

BERND, Zilá. Introdução à literatura negra. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BOSI, Alfredo. A escrita e os excluídos. In: Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002, p. 257-269.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1985.

COELHO, Nelly Novaes. A literatura feminina no Brasil contemporâneo. São Paulo: Siciliano, 1993.

EAGLETON, T. A função da crítica. Rio de Janeiro: Martins Fones, 2004.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. O mar onduloso da memória. In: DUARTE, Constância L.; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário A. (Orgs.) Escrevivências: identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. 2 ed. Belo Horizonte: Editora Idea, 2018, p. 309-322.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.) Pensamento feminista brasileiro. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019, p. 261-278.

HOOKS, bell. Intelectuais negras. Geledés , ano 3, 1995. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2014/10/16465-50747-1-PB.pdf. Acesso em: 08 jul 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias de plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

HUTCHEN, Linda. Uma teoria da paródia. Trad. Teresa Louro Pérez. São Paulo: Edições 70, 1989.

LOBO, Luísa. Crítica sem juízo. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1993.

PESSOA, Fernando. “Navegar é preciso”. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/jp000001.pdf. Acesso: 15/05/2022.

SAID, Edward W. Representações do intelectual: As conferências Reith de 1993. Trad. Milton Hatoum. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SANTOS, Miriam Cristina. Intelectuais negras: Prosa negro-brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Malê, 2018.

SERRANO, Carlos; WALDMAN, Maurício. Memória D’África: A temática africana em sala de aula. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUZA, Heleneide Fernandes. A poesia negra-feminina de Conceição Evaristo, Lívia Natália e Tatiana Nascimento. Rio de Janeiro: Malê, 2020.

STAIGER, Emil. Conceitos fundamentais da poética. Trad. Celeste Aída Galeão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1977.

VERGER, Pierre. Lendas africanas dos orixás. Trad. Maria Aparecida da Nóbrega. Salvador, BA: Fundação Pierre Verger, 2019.

Published

2024-01-28

How to Cite

Vieira Júnior, P. A., & Souza e Silva, A. (2024). Settings of parodistical speech in Conceição Evaristo’s poems. Texto Poético, 20(41), 130–151. https://doi.org/10.25094/rtp.2024n41a892