The deviant project of Ana Cristina Cesar and the modern crisis heritage

Authors

  • Samanta Esteves Nagem Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Annita Costa Malufe Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) https://orcid.org/0000-0002-6598-1757

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2022n36a841

Keywords:

Ana Cristina Cesar, Marginal Poetry, Concretism, Mallarmé, Baudelaire

Abstract

The purpose of this article is to think about how Ana Cristina Cesar’s poetics, in Brazilian literature, is situated as a deviant project in relation to the polarization between marginal poetry and the concrete movement, incorporating modern crises created by poets such as Baudelaire and Mallarmé in an authorial way. Therefore, we reflect on how the author indirectly incorporates part of the modern influences that concretism claimed and that the marginal generation put into practice, finding another way out for the crisis of the vanguards and verse that does not even go through its abolition, as the concretists wanted, nor by the contempt of the modern paideuma, through procedures of attack on discourse and meaning.

Author Biographies

Samanta Esteves Nagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutora em Teoria e História Literária pela Unicamp. Pesquisadora PQ2/CNPq. Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP, São Paulo, Brasil.

Annita Costa Malufe, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Mestranda do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP, São Paulo, Brasil.

References

BAUDELAIRE, Charles. O pintor da vida moderna. Organização Jérôme Dufilho e Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

BAUDELAIRE, Charles. O spleen de Paris. São Paulo: Editora 34, 2020.

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BOSI, Viviana; FALEIROS, Álvaro; ZULAR, Roberto. Sereia de papel: visões de Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: Eduerj, 2015.

BUORO, Thiago. A outra direção concretista: o espacialismo de Isle e Pierre Garnier. 2020. 240 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2020.

CAMPOS, Haroldo. Comunicação na poesia de vanguarda. In: CAMPOS, Haroldo. A arte no horizonte do provável. São Paulo: Perspectiva, 1969.

CAMPOS, Haroldo. Poesia e modernidade: da morte da arte à constelação. O poema pós-utópico. In: CAMPOS, Haroldo. O arco-íris branco. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

CESAR, Ana Cristina. Escritos no Rio. Rio de Janeiro: Editora Brasiliense/UFRJ, 1993

CESAR, Ana Cristina. Ana Cristina Cesar por Marcos Siscar. Rio de Janeiro: Eduerj, 2011.

COHN, Sérgio. Nuvem cigana: poesia & delírio no Rio dos anos 70. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2007.

HOLLANDA, Heloisa B. 26 poetas hoje. 2. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 1998.

HOLLANDA, Heloisa B. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/1970. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

MALUFE, Annita Costa. Poéticas da imanência: Ana Cristina Cesar e Marcos Siscar. Rio de Janeiro/ São Paulo: Ed. 7Letras/ FAPESP, 2011.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

SISCAR, Marcos. Escrever a crise: entrevista com Marcos Siscar. [Entrevista concedida a] Beatriz Vieira, Eduardo Ferraz Felippe, Thiago Lima Nicodemo. Revista Maracanan, Rio de Janeiro, n.18, p. 256-267, jan./jun. 2018.

SISCAR, Marcos. Poesia e crise: ensaios sobre a “crise da poesia” como topos da modernidade. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1997.

Published

2022-05-29

How to Cite

Esteves Nagem, S., & Costa Malufe, A. (2022). The deviant project of Ana Cristina Cesar and the modern crisis heritage. Texto Poético, 18(36), 132–158. https://doi.org/10.25094/rtp.2022n36a841