The transformation of still life into landscape in the poetry of Ferreira Gullar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2021n33a777

Keywords:

Ferreira Gullar, Landscape, Still life, Poetry

Abstract

The poetry of Ferreira Gullar is a constant pursuit of the tangible and the moment lived right away. In this article, we offer an interpretation of his poem, “Bananas Podres” (1991), exploring the notion of concretude and the touch of realness. The starting point is a comparison with the genre of art, still life, rethinking it in a process of transformation: a path to become landscape. Departing from Michel Collot’s concept of landscape, we analyze the change in Ferreira Gullar’s poem as an experience of movement and affection, contrasting with the static and full of death idea of a still life.

Author Biographies

Priscila Nogueira Branco, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutoranda em Literatura Brasileira do Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas
da Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ, Rio de Janeiro, RJ.

Anélia Montechiari Pietrani, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Associada de Literatura Brasileira na Universidade Federal do Rio de Janeiro/
UFRJ, Rio de Janeiro, RJ.

References

ARRIGUCCI JÚNIOR, Davi. Ensaio sobre a maçã. In: ARRIGUCCI JÚNIOR, Davi. Humildade, paixão e morte: a poesia de Manuel Bandeira. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CASIMIRO, Luís Alberto. Vanitas Vanitatum Omnia Vanitas: uma iconografia controversa e inquietante. Revista Lumen et Virtus, v. 4, n. 13, p. 150-197, 2015.

COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. Tradução Ida Alves et al. 1. ed. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2013.

FAGUNDES, Mônica Genelhu. Naturezas-mortas de Fiama Hasse Pais Brandão. Revista Diadorim, v. 20, n. 1, p. 22-36, jan./jun. 2018.

GULLAR, Ferreira. Bananas Podres: na vertigem do dia. GULLAR, Ferreira. In: Toda poesia. 5. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1991. p. 292-297.

GULLAR, Ferreira. Autobiografia poética. In: GULLAR, Ferreira. Autobiografia poética e outros textos. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

JULIAN, François. Vivre de paysage ou L’impensé de la Raison. Paris: Gallimard, 2014.

PESSÔA, Alexandre Neiva. Estevão Silva e a pintura de naturezas mortas no brasil do século XIX. 2002. 184 f. Dissertação (Mestrado em História e Teoria da Arte) - Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

PINA, Raisa Ramos de. Natureza-morta sobre a praia: deslocamento do sujeito e o invisível da paisagem na metafísica de Filippo de Pisis. 2017. 141 f. Dissertação (Mestrado em Arte) - Programa de Pós-graduação em Arte da Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

SALAZAR, Manuela de Mattos. As fotografias de natureza morta do século XIX e a estética do cotidiano. Perspectiva Filosófica, v. 44, n. 1, p. 34-54, 2017.

VERSCHAFFEL, Bart. Essais sur les genres em peiture. Bruxelles: La Lettre Volée, 2007.

Published

2021-05-30

How to Cite

Branco, P. N., & Pietrani, A. M. (2021). The transformation of still life into landscape in the poetry of Ferreira Gullar. Texto Poético, 17(33), 110–127. https://doi.org/10.25094/rtp.2021n33a777