The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2021n33a776Keywords:
Carlos de Oliveira, Guernica, Ekphrasis, Ruined landscapes, Poetic formAbstract
In the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form.
References
ADORNO, Theodor. Prismas: crítica cultural e sociedade. Tradução Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Ática, 1998.
ALVES, Ida. Carlos de Oliveira e Jorge de Sena: paisagens de rigor e testemunho, Metamorfoses, v. 11 n. 1, p. 79-89, 2011.
ALVES, Ida. De casas falemos. In: SILVEIRA, Jorge Fernandes da (org.). Escrever a casa portuguesa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999. p. 477-490.
ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. Tradução Denise Bottmann e Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Tradução Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BARBOSA, Marlon Augusto. Carlos de Oliveira: até que a pintura fenda. Convergência Lusíada, v. 29 n. 40, p. 57-77, jul./dez. 2018.
BARTHES, Roland. Aula. Tradução Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2013.
BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
CERDEIRA, Teresa Cristina. A mão que escreve. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2014.
CLÜVER, Claus. Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e sociedade, v. 2 n. 2, p. 37-55, 1997.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. Tradução Hélder Godinho. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
GUSMÃO, Manuel. A arte da poesia em Carlos de Oliveira. In: GUSMÃO, Manuel. Tatuagem e palimpsesto: da poesia em alguns poetas e poemas. Lisboa: Assírio e Alvim, 2010. p. 315-338.
GUSMÃO, Manuel. A poesia de Carlos de Oliveira. Lisboa: Seara Nova, 1981.
MANGUEL, Alberto. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Tradução Rubens Figueiredo, Rosaura Eichemberg e Cláudia Strauch. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
MARTELO, Rosa Maria. A construção do mundo na poesia de Carlos de Oliveira. 1996. 556 f. Tese (Doutorado em Letras) - Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 1996.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. Tradução Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MELO NETO, João Cabral de. A lição de poesia. In: MELO NETO, João Cabral de. Obra completa. Organização Marly de Oliveira. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994. p. 78-79.
OLIVEIRA, Carlos de. Obras de Carlos de Oliveira. Lisboa: Caminho, 1992.
PICASSO, Pablo. Guernica. Pintura, óleo sobre tela. 349,3 x 776,6 cm. Fonte: Acervo Museo Reina Sofia. 1937. Disponível em: https://www.museoreinasofia.es/en/collection/artwork/guernica. Acesso em: 5 jan. 2021.
SENA, Jorge de. Poesia I. Lisboa: Edições 70, 1961.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).