Chico Buarque and the oblique quotation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2021n32a758

Keywords:

Brazilian Popular Music, Chico Buarque, Latin American Poetry, Intertextuality, Quotation

Abstract

The present article examines how Chico Buarque deals with musical and literary tradition in his songs. By analyzing “Rubato”, we find elements to describe the game of cheating and thefts played in the lyrics as the expression of a conception that does not differ creation from writing and reading. Based on an approach that considers intertextuality beyond the mere exercise of identifying intertexts, we assume Chico Buarque’s songwriting presents “bifurcations”. Therefore, we propose a mode of listening to two songs, “Pedro pedreiro” (1966) and “Construção” (1971), that investigates their possible relation with the poetry of two Latin American artists, César Vallejo and Juan Gelman.

Author Biography

Mayra Moreyra Carvalho, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo/USP, São Paulo, São Paulo, Brasil.

References

BACCHINI, Luca. Se Chico Buarque numa noite de inverno... Apologia do plágio em Budapeste, Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 63, 17-41, abr. 2016.

BACCHINI, Luca. Renata Maria ou a fenomenologia de um momento de sublime danação. In: FERNANDES, Rinaldo de (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos; ensaios sobre a mulher, o pobre e a repressão militar nas canções de Chico. São Paulo: Leya, 2013. p.123-134.

BOSI, Alfredo. Céu, inferno. São Paulo: Duas cidades; Ed. 34, 2003.

BUARQUE, Chico. Chico. Produzido por: Luiz Cláudio Ramos, Vinicius França. Rio de Janeiro: Biscoito fino, 2011.

CHALOUB, Jorge. Um outro Chico, um outro país: divagações sobre “Caravanas”. 2017. Disponível em: https://revistaescuta.wordpress.com/2017/11/27/umoutro-chico-um-outro-pais-divagacoes-sobre-caravanas/. Acesso em: 27 set. 2020.

CHKLOVSKI, Victor. A arte como procedimento. In: Teoria da literatura. Formalistas russos. Trad. Ana Maria Ribeira et al. Porto Alegre: Globo, 1970, p. 39-56.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Tradução Cleonice Mourão. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1996.

FERRARI, Américo. César Vallejo entre la angustia y la esperanza. In: VALLEJO, César. Obra poética completa. Madrid: Alianza editorial, 2006. p. 9-55.

GELMAN, Juan. Gotán. Buenos Aires: Ediciones Horizonte, 1962.

JAKOBSON, Roman. Dois aspectos da linguagem e dois tipos de afasia. In: JAKOBSON, Roman. Linguística e comunicação. Tradução Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2007. p. 33-62

JENNY, Laurent. A estratégia da forma, Tradução Clara C. Rocha, Poétique. Revue de Théorie et d’analyse litteraires, n. 27, p. 5-49, 1979.

MASSI, Augusto. Chico Buarque volta ao samba e rememora 30 anos de carreira. Folha de S. Paulo, São Paulo, 09 jan. 1994. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1994/1/09/mais!/3.html. Acesso em: 02 set. 2020.

MENESES, Adélia Bezerra de. Desenho mágico. Poesia e política em Chico Buarque. São Paulo: Hucitec, 1982.

NESTROVSKI, Arthur. Carioca de Chico Buarque. Folha de S. Paulo, São Paulo, 29 ago. 2004. Disponível em: https://erratica.com.br/opus/59/index.html. Acesso em: 02 set. 2020.

NESTROVSKI, Arthur. Chico. In: NESTROVSKI, Arthur. Tudo tem a ver: literatura e música. São Paulo: Todavia, 2019. p. 338-346.

OLIVEIRA E PAIVA, Vera Lúcia Menezes de. A metonímia como processo fractal multimodal, Veredas, v. 14, n. 1, p. 07-19, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25136. Acesso em: 02 set. 2020.

PASSOS, Cleusa Rios Pinheiro. Chico Buarque: Que sonho é esse? In: FERNANDES, Rinaldo de (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos. Ensaios sobre a mulher, o pobre e a repressão militar nas canções de Chico. São Paulo: Leya, 2013. p. 69-84.

PASSOS, Cleusa Rios Pinheiro. De quadrilha em quadrilha: Drummond em Chico Buarque de Hollanda. In: BOSI, Viviana et al. (org). O poema: leitores e leituras. Cotia: Ateliê, 2004. p. 139-152.

PERES, Ana Maria C. Chico Buarque. Recortes e paisagens. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2017.

PINHO, Sebastião Tavares de. A tradição do símile homérico e o seu lugar na epopeia virgiliana. Humanitas, v. 47, p. 499-530, 1995. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/eclassicos/publicacoes/ficheiros/humanitas47/35_Sebastiao_Pinho.pdf. Acesso em: 02 set. 2020.

RIFFATERRE, Michael. L’intertexte inconnu. In: Littérature. Intertextualité et roman en France, au Moyen Âge, n. 41, p 4-7. 1981. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/litt_0047-4800_1981_num_41_1_1330 . Acesso em: 02 set. 2020.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Tradução Sandra Nitrini. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

SHIGETA, Ayumi. Interpretação pianística historicamente informada: subsídios analíticos para uma execução das Bagatelas op.126 de Ludwig van Beethoven. 2008. 84 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

SILVA, Anazildo Vasconcelos da. A lírica buarqueana. In: FERNANDES, Rinaldo de (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos; ensaios sobre a mulher, o pobre e a repressão militar nas canções de Chico. São Paulo: Leya, 2013. p. 29-62.

VALLEJO, César. Obra poética completa. Madrid: Alianza editorial, 2006.

WISNIK, José Miguel. O minuto e o milênio ou Por Favor, professor, uma década de cada vez. 2004. Disponível em: https://artepensamento.com.br/item/o-minuto-e-o-milenio-ou-por-favor-professor-uma-decada-de-cada-vez/. Acesso em: 27 set. 2020.

ZARAGOZA FERNÁNDEZ, Luis. Canciones para una guerra: la propaganda republicana a través de la música durante la Guerra Civil Española. In: CHECA GODOY, a. et al (org.). La comunicación durante la Segunda República y la Guerra Civil. Madrid: Fragua, 2007. p. 485-501.

Published

2021-02-14

How to Cite

Carvalho, M. M. (2021). Chico Buarque and the oblique quotation. Texto Poético, 17(32), 173–198. https://doi.org/10.25094/rtp.2021n32a758