Sarau da Gruta: art as a space for creation, enjoyment and sociability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2020n31a714

Keywords:

Sarau da Gruta, Collective, Artistic Manifestation, Occupation of urban Spaces, Aesthetic Enjoyment.

Abstract

The main objective of this paper is to resume the history of Sarau da Gruta, a cultural collective in São Paulo’s literary scene. Founded in 2013, by a group of friends fond of poetry, the Sarau da Gruta opened space not only for dialogue but also for artistic creation and appreciation. Be it in the poetic scope, performative, or through music and interventions in public and private spaces, the collective changed the relation between subject and the urban space, more specifically in the city of São Paulo. In this aspect it is in our interest to analyse a few points, covering mainly the following axes: i. revisit the history of São Paulo’s collective Sarau da Gruta; ii. discuss issues that permeate the main vectors of criticism, exposing the way in which specialised readers understand the formats and dynamics that go through cultural gatherings; iii. verify to what extent the literary manifestations spread in the Sarau da Gruta are linked to other genres, such as: rap, hip-hop, dance, plastic arts, etc.; and finally, iv. from a formal standpoint, interpret the strategies for the construction of poetic materialities, in order to identify and understand theoretical and methodological aspects that characterise such texts.

Author Biographies

Debora Duarte dos Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana. Atualmente é Professora Assistente do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Santa Cruz/ UESC, Ilhéus, Bahia, Brasil.

Ricardo Flores Vidal, Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação

Bacharel em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP, São Paulo, São Paulo, Brasil.

References

BAUDELAIRE, Charles. Sobre a modernidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

BENJAMIN, Walter. "A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica". In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2012.

CABAÑAS, Teresa. Os surpreendentes caminhos da estética: a poesia marginal dos anos 70. Revista Chilena de Literatura, 2014. Disponível: <https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/36075>. Acesso em: 23 mai de 2020.

EBLE, Taís Aline; LAMAR, Adolfo Ramos. A Literatura Marginal/Periférica: cultura híbrida, contra-hegemônica e a identidade cultural periférica. Especiaria- Caderno de Ciências Humanas. v.16, n 27, jul/dez. 2015, p. 193-212. Disponível em: <https://periodicos.uesc.br/index.php/especiaria/article/view/1126>. Acesso em: 12 de mai de 2020.

GOMES, Renan Lelis. O Relevo da Voz: um grito cartográfico dos saraus em São Paulo. Tese de doutorado apresentada ao Instituto de Geociências e Ciências Exatas da UNESP. Rio Claro, 2019. Disponível em < https://repositorio.unesp.br/handle/11449/183074 >. Acesso em: 23 de mai de 2020.

GROSSMANN, Martin. Coletivo de Artistas é Uma das Formas Atuais de Fazer Cultura. Jornal da USP, São Paulo, 30 de Mai de 2018. Disponível em: https://jornal.usp.br/atualidades/coletivo-de-artistas-e-uma-das-formas-atuais-de-fazer-cultura/. Acesso em: maio de 2020.

MINCHILLO, Carlos Cortez. Poesia ao Vivo: algumas implicações políticas e estéticas da cena literária nas quebradas de São Paulo. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2316-40182016000300127 >. Acesso em: 23 de mai de 2020.

PAIM, Cláudia Teixeira. Coletivos e Iniciativas Coletivas: modos de fazer na América Latina Contemporânea. Tese de doutorado apresentada ao Instituto de Artes da UFRGS. Porto Alegre, 2009. Disponível em: < https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/17688>. Acesso em: 23 de mai de 2020.

PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani do. Escritos à Margem. A presença de autores de periferia na cena literária brasileira. 7Letras/Faperj, 2013. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/gragoata/article/download/33368/19355>. Acesso em: 23 de mai de 2020.

PEREIRA, Alexandre Barbosa. Vozes Marginais na Literatura. Ponto Urbe, 2009. Disponível em: < http://journals.openedition.org/pontourbe/1613 > Acesso em: 23 de mai 2020.

PESSOA, Fernando. Poesias de Álvaro de Campos. Lisboa: Ática, 1944 (impr. 1993).

ROCHA, Denis Faria da; VIDAL, Ricardo Flores. Poetas da Gruta. São Paulo: Ser Humanus, 2019.

SILVA, José Carlos Gomes da. Do Hip-Hop ao Sarau Vila Fundão: jovens, música e poesia na cidade de São Paulo. Cadernos de Arte e Antropologia, 2012. Disponível em: <http://journals.openedition.org/cadernosaa/626>. Acesso em 23 de mai de 2020

STELLA, Marcello Giovanni Pocai. A Batalha da Poesia... O Slam da Guilhermina e os campeonatos de poesia falada em São Paulo. São Paulo: Ponto Urbe [Online], 2015. Disponível em: < http://journals.openedition.org/pontourbe/2836>. Acesso em: 23 de mai de 2020.

TENNINA, Lucía. Saraus das periferias de São Paulo: poesia entre tragos, silêncios e aplausos. Brasília: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/elbc/n42/01.pdf>. Acesso em: 23 de mai de 2020.

TODOROV, Tzvetan. A Literatura em Perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. São Paulo: HUCITEC, 1997.

Published

2020-09-30

How to Cite

dos Santos, D. D., & Vidal, R. F. (2020). Sarau da Gruta: art as a space for creation, enjoyment and sociability. Texto Poético, 16(31), 26–39. https://doi.org/10.25094/rtp.2020n31a714