‘CAPTCHA’ dissolves the night: Considerations on the poetics of intimate homelessness of Tarso de Melo
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2020n29a644Keywords:
Alguns Rastros, Tarso de Melo, modernity, displacement, pós-utopia.Abstract
This article proposes a reading of the poem CAPTCHA by Tarso de Melo, poet from São Paulo, published in Alguns Rastros. Stunned by the need to prove that he is a human being, selecting images on the computer screen, the poet ends up being led to a reflection on the sense of being and being in the world, or more than that, in the urban world, because it is the path that the images lead him. In recovering the theme of modernity par excellence, situating the poet as a flâneur, but without losing sight of the acceleration to which we are subjected in a democratic society Tarso de Melo reiterates the feeling of displacement and uprooting, to the man that, at the same time, does not move from his place, dissolved in the night.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo. In: In:______. O que é o contemporâneo e outros ensaios. São Paulo: Argos, 2009, p. 25-54
AHN, Lois von, et all. Re-captcha: Human-based character recognition via web security mesasures. In: Science. Vol. 21, setembro, 2018. Disponível em: www.sciencemag.org .cesso em 10/8/2019.
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo. In: In:______. O que é o contemporâneo e outros ensaios. São Paulo: Argos, 2009, p. 25-54
ANDRADE, Calos Drummond. “Poema de sete faces”. In:______. Alguma poesia. Rio de Janeiro: Record, 2003.
ASSUNÇÃO, Ademir. Divergências como mote. In: “O Candido”. Disponível em:
http://www.candido.bpp.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1625
Acesso: 7/4/2019.
BENJAMIN, Walter. “Teses sobre o conceito de história”. In:______. Magia e técnica, arte e política. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. Apresentação e Notas: Jean Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1996.
CAMPOS, Haroldo de. “Ode (explícita) à poesia no dia de São Lukàks”. In:______. A educação dos cinco sentidos. São Paulo: Perspectiva, 1985.
______. CAMPOS, Haroldo de. Poesia e modernidade. Da morte do verso à constelação. O poema pós-utópico. In: ______. O Arco íris branco. Rio de Janeiro: Imago, 1997. p.243-270.
MELO, Tarso de. Carbono. São Paulo: Nankin Editorial; Santo André: Alpharrabio, 2002.
______. Lugar algum: com uma teoria da poesia. Santo André: Alpharrabio, 2007.
______. Íntimo desabrigo. São Paulo: Dobra Editorial, 2017.
______. Alguns rastros São Paulo: Martelo Editorial, 2018.
NANCY, Jean-Luc. A resistência da poesia. Lisboa: Cotovia, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).