Gregório de Matos in an anaphora rhythm

Authors

  • Pedro Marques Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2019n28a621

Keywords:

Poetry of the seventeenth century, Gregório de Matos, poetic rhythm.

Abstract

The anaphora works as a frame of words or expressions in the start of consecutive or alternating verses. In terms of rhetoric, it emphasizes the speaker’s voice, since the intonation recurrence strengthens the words necessary to convince the listener. In poetic composition, the rhymes standardize the final sound of the verses, and the anaphora creates an acoustic uniformity at the beginning, generating a counter-rhyme effect. The refined application of this figure results in poetic grace, rhetorical conviction and theological didactics. Such matters will be discussed from two sonnets attributed to Gregório de Matos e Guerra (1633-1696).

Author Biography

Pedro Marques, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Poeta, compositor, ensaísta. Professor de Literatura Brasileira da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Publicou livros como Antologia da Poesia Parnasiana Brasileira (crítica e organização, 2007), Manuel Bandeira e a Música (ensaio, 2008), Clusters (poesia, 2010), Olegário Mariano - Série Essencial da ABL (crítica e organização, 2012) e Cena Absurdo (Poesia, 2016).

References

ANCHIETA, José de. “Ao Geral Diego Lainez, de São Vicente, a 16 de Abril de 1563”. In: Cartas, informações, fragmentos históricos e sermões. Estudos Afrânio Peixoto, J. Capistrano de Abreu e Antônio de Alcântara Machado. Belo Horizonte/São Paulo: Itatiaia/Edusp, 1988.

BÍBLIA SAGRADA. Traduzida da Vulgata e anotada pelo Pe. Matos Soares. São Paulo: Edições Paulinas, 1964.

BOSI, Alfredo. “Imagem, discurso”. In: O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, 1977.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Línguas de ritmo silábico. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte, v. 20, no. 2, 2012.

CARVALHO, José Rodrigues de. “Poesias de diversas origens”. In: Cancioneiro do Norte. Rio de Janeiro: MEC/INL, 1967.

CESARINO, Pedro de Niemeyer (Org.). “Introdução”. In: Quando a Terra deixou de cantar: cantos da mitologia marubo. São Paulo: 34, 2013.

CHOCIAY, Rogério. “O Boca e suas ferramentas: as formas poemáticas”. In: Os metros do Boca: teoria do verso em Gregório de Matos. São Paulo: Editora da UNESP, 1993.

FALCÃO, Edgard de Cerqueira. “As imagens do Senhor Bom Jesus, veneradas em Matosinhos (Portugal) e em Congonhas do Campo (Brasil)”. In: Anais IV Colóquio de Estudos Luso-Brasileiros, Salvador, Bahia, agosto de 1959.

FIORIN, José Luiz. “Figuras de repetição de uma palavra ou sintagma em outra oração ou verso: anáfora, mesodiplose, epífora ou epístrofe”. In: Figuras de retórica. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

GUERRA, Gregório de Matos e. Poemas atribuídos: Códice Asensio-Cunha, vol. 1. Organização João Adolfo Hansen e Marcello Moreira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

___. In: SILVA RAMOS, Péricles Eugênio da (Org.). Poesia Barroca – Antologia. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

HANSEN, João Adolfo. “A civilização pela palavra”. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

___; MOREIRA, Marcello. “Índices de oralidade”. In: Para que todos entendais: poesia atribuída a Gregório de Matos e Guerra: letrados, manuscritura, retórica, autoria, obra e público na Bahia dos séculos XVII e XVIII, vol. 5. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

LEÃO, Ricardo. “Flores verbais”. In: Primeira lição de física. São Luís: Edições SECMA, 2009.

MARQUES, Pedro. Poética da sacada: do corpo ao caco contemporâneo. Revista do CESP. Belo Horizonte, v. 34, n. 51, jan.-jun. 2014.

MARTINS, Paulo. Uma visão periegemática sobre a écfrase. Revista Clássica. Belo Horizonte, v. 29, n. 2, 2016.

MONTE ALVERNE, João de Deus. “Sermão da prodigiosa, e admirável imagem do Santo Cristo de Matozinhos”. In: PINTO, António Cerqueira. Historia da prodigiosa imagem de Cristo crucificado, que com o titulo de Bom Jesus de Bouças se venera no lugar de Matozinhos na Lusitânia. Lisboa: Oficina de Antonio Isidoro da Fonseca, 1737.

QUINTILIANO, Marcos Fábio. “Livro IX”. In: Instituição Oratória. Tradução, apresentação e notas Bruno Fregni Bassetto. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2016.

RUSSO, Renato. “Índios”. In: LEGIÃO URBANA. Dois. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1986.

TINHORÃO, José Ramos. “Gregório de Matos: glosa em cantigas no Recôncavo baiano”. In: História Social da Música Popular Brasileira. São Paulo: 34, 1998.

VANDRÉ, Geraldo. “Canção Nordestina”. In: Geraldo Vandré. São Paulo: Audio Fidelty do Brasil, 1964.

VELOSO, Caetano; WISNIK, Zé Miguel. “Mortal Loucura”. In: Oncotô. São Paulo: Grupo Corpo, 2005.

VIEIRA, Antônio. “Sexagésima”. In: Sermões, vol. 1. Organização, introdução e notas Alcir Pécora. São Paulo: Hedra, 2000, p. 46.

WISNIK, José Miguel. “Introdução”. In: MATOS, Gregório de. Poemas Escolhidos – Gregório de Matos. São Paulo: Cultrix, 1992.

Published

2019-10-15

How to Cite

Marques, P. (2019). Gregório de Matos in an anaphora rhythm. Texto Poético, 15(28), 386–400. https://doi.org/10.25094/rtp.2019n28a621