Everywhere and nowhere: ‘Education by Stone’ and the formulation of an ethic-aesthetic pact

Authors

  • Diego Grando Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2018n25a487

Keywords:

João Cabral de Melo Neto, 'Education by Stone', poetics, ethics, aesthetics

Abstract

In this article, I propose a reading of Education by Stone by João Cabral de Melo Neto, published in 1966, developing the hypothesis that the work implicitly formulates an ethic-aesthetic pact. Initially, I seek to restore the transitivity of the term education, based on the thought of Araújo (2002) to then analyze the interlacing between ethical and aesthetical issues brought forth in some poems. Later, I bring in to the reflection Cabral’s thoughts on the work of Joan Miró, in which the same assumptions of the ethic-aesthetic pact of the work analyzed would be reflected.

Author Biography

Diego Grando, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutor em Letras pela UFRGS, na linha de pesquisa Estudos literários aplicados: Literatura, Ensino e Escrita criativa, mestre em Teoria da Literatura - Escrita Criativa pela PUCRS e licenciado em Letras - Português/Francês pela UFRGS.

References

ARAÚJO, Homero José Vizeu. O poema no sistema: a peculiaridade do antilírico João Cabral na poesia brasileira. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.

JAKOBSON, Roman. Linguística e poética. In:___. Linguística e comunicação. 18. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

MELO NETO, João Cabral. A educação pela pedra e depois. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

MELO NETO, João Cabral. Joan Miró. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1952.

SANSEVERINO, Antônio Marcos Vieira. Sempre as mesmas palavras?. In: CAMPOS, Maria do Carmo (org.). João Cabral em perspectiva. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1995. p.121-146.

Published

2018-07-30

How to Cite

Grando, D. (2018). Everywhere and nowhere: ‘Education by Stone’ and the formulation of an ethic-aesthetic pact. Texto Poético, 14(25), 525–542. https://doi.org/10.25094/rtp.2018n25a487