To know Glauco Mattoso
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2017n22a441Keywords:
Contemporary Brazilian literature, Literary theory, versification, Sadomasochism, Podolatry.Abstract
The literature of Glauco Mattoso is quite vast; the poet, with 5555 sonnets, is the world record holder in the composition of this genre of poetry. Moreover, Glauco is the author of madrigals, short verse sonnets, cordel literature, mastering prose by writing short stories and novels. To account for some of these aspects in our essay, we do not intend to make the historical panorama of his work, much less summarize his activities as a man of letters. In order to analyze the poetics of Glauco Mattoso from three points of view, namely the architecture of the text, the figures and the themes, our work is carried out on three fronts: (1) the insertion of Glauco Mattoso as a vanguard poet, not only in formal innovations, but was the first to poeticize BDSM in Brazil; (2) his versification techniques; (3) his world views.
---
References
ALENCAR, José de. O gaúcho. São Paulo: Ática, 1978.
______. Diva. São Paulo: Ática, 1980.
______. A pata da gazela. São Paulo: Ática, 1981.
______. Ubirajara. São Paulo: Ática, 1981.
______. Lucíola. São Paulo: Ática, 1981.
______. Iracema. São Paulo: Ática, 1983.
______. Senhora. São Paulo: Ática, 2012.
______. O sertanejo. Rio de Janeiro: Garnier, s. d.
______. Encarnação / O eremita / O garatuja. São Paulo: Melhoramentos, s. d.
AZEVEDO, Wilma. A Vênus de cetim. São Paulo: Ondas, 1986.
CAMPOS, Augusto. Viva a vaia. 5. ed. São Paulo: Ateliê, 2014.
DANIEL, Claudio; BARBOSA, Frederico. Na virada do século: poesia de invenção no Brasil. São Paulo: Landy, 2002.
FERLINGHETTI, Lawrence. Um parque de diversões na cabeça. Porto Alegre: L&PM, 2007.
FLOCH, Jean-Marie. Sémiotique, marketing et communication. 2. ed. Paris: PUF, 1995.
GINSBERG, Allen. Uivo. Porto Alegre: L&PM, 1999.
GUINSBURG, J.; BARBOSA, Ana Mae. O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.
GULLAR, Ferreira. Toda poesia. São Paulo: José Olympio, 2015.
MATTOSO, Glauco. Jornal Dobrabil. São Paulo: Iluminuras, 2001.
______. Pegadas noturnas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2004.
______. Tratado de versificação. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2010.
______. Biblioteca Mattosiana. São Paulo: Demônio Negro, 2011.
______. Raymundo Curupyra – o caypora. 1. ed. São Paulo: Tordesilhas, 2012.
______. Poesia digesta. São Paulo: Landy, 2004.
______. A planta da donzela. Rio de Janeiro: Lamparina, 2005.
______. Manual do podólatra amador / aventuras e leituras de um tarado por pés. São Paulo: All Books, 2006.
______. Contos hediondos. São Paulo: Demônio Negro, 2009.
______. Tripé do tripúdio e outros contos hediondos. São Paulo: Tordesilhas, 2011.
_______; MARCATTI. As aventuras de Glaucomix, o podólatra. 1. ed. São Paulo: Quadrinhos Abriu / Quadrinhos Fechou, 1990.
______;PIETROFORTE, Antonio Vicente Seraphim. M(ai)S – antologia SadoMasoquista da literatura brasileira. 1. ed. São Paulo: Dix, 2008.
______ ;PIETROFORTE, Antonio Vicente Seraphim. Aos pés das letras: antologia podólatra da literatura brasileira. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2010.
MENDES, Luiz Alberto. Memórias de um sobrevivente. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
MIRISOLA, Marcelo. Azul do filho morto. São Paulo: 34, 2002.
MUTARELLI, Lourenço (2002). O cheiro do ralo. São Paulo: Devir, 2002.
______. O natimorto. São Paulo: DBA, 2004.
______. Jesus Kid. São Paulo: Devir, 2004.
PIVA, Roberto. Paranóia. 2. ed. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2000.
PIZARRO, Jerónimo; FERRARI, Patricio. Fernando Pessoa: eu sou uma antologia. 1. ed. Lisboa: Tinta da China, 2013.
TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1976.
TERRON, Joca Reiners. Não há nada lá. São Paulo: Ciência do Acidente, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).