The cursed form: the presence of sonnet in the work of Bruno Tolentino
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397Keywords:
Bruno Tolentino. Poetry. Sonnet. Aesthetics. Literary field.Abstract
The fixed form is a mark in the work of the poet Bruno Tolentino. Among the various forms he practiced, however, the observation of his poetic activity leads us to affirm that the sonnet is the privileged form. This article intends to problematize this observation, assuming that the presence of sonnets in Tolentino’s work is not only a formal option, but it is part of his investment in a personal poetic program in the Brazilian literary field, especially in the 1990s and in the early years of the 2000s.
---
References
BILAC, Olavo. Poesias. Rio de Janeiro: Ediouro, 1978.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BRITTO, Paulo Henriques. O natural e o artificial: algumas reflexões sobre o verso livre. Elyra – Revista da rede internacional Lyracompoetics, n. 3, p. 27-41, 2014.
BUENO, Alexei. Dissoluções e derivações do Modernismo. In: ______. Uma história da poesia brasileira. São Paulo: G. Ermakoff Casa Editorial, 2007. 390 p.
CASTELLO, José. Bruno Tolentino faz verso contra a hipocrisia. Disponível em:
<http://www.jornaldepoesia.jor.br/castel05.html>. Acesso em: 01 dez. 2016.
DOMENECK, Ricardo. Aritmética sem bom manejo. Disponível em: . Acesso em: 22 out. 2016.
JABOR, Arnaldo. Tolentino traz de volta a peste clássica. Folha de São Paulo, Ilustrada, em 19 de jul., p. 6, 1994.
JUNQUEIRA, Ivan. Bruno Tolentino: imitação e criação. In: ______. O Fio de Dédalo. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1998. p. 90-91.
LIMA, Manoel Ricardo de. “Autoridade, genial é Baudelaire!”. Jornal O Povo, 06 set. 1998. Disponível em: <http://www.jornaldepoesia.jor.br/disseram4.
html>. Acesso em: 22 out. 2016
MORAES, Vinicius de. Livro de sonetos. Rio de Janeiro: Ed. Sábia, 1967.
______. Antologia poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
PÉCORA, Alcir. O livro de horas de Bruno Tolentino. In TOLENTINO, Bruno. As Horas de Katharina: com a peça inédita A Andorinha, ou: A cilada de Deus. Rio de Janeiro: Record, 2010. p. 9-19.
SILVA, Nívia Maria Santos. Da lírica moderna à lírica contemporânea: o espectro de Baudelaire na lírica tolentiana. Revista Scripta Alumni, n. 14, p. 1-16, 2015a.
______. Bruno Tolentino: nos campos da polêmica. Revista Inventário, n. 16, p. 1-17, 2015b.
______. Bruno Tolentino e o campo literário brasileiro dos anos 1990. Fórum de literatura brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: UFRJ, Faculdade de Letras: Baluarte, 2016a. p. 113-128.
______. Inclusive, aliás: a trajetória intelectual de Cacaso e a vida cultural brasileira de 67 a 87 (resenha). Revista Al?re, v. 13, n. 01, p. 255-258, jul. 2016b.
SISCAR, Marcos. A história como múmia: sobre a poesia de Bruno Tolentino. Revista Texto Poético, v. 14, p. 104-117, 2013.
TOLENTINO, Bruno. As Horas de Katharina. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
______. Quero o meu país de volta: entrevista. Veja, São Paulo, ed. 1436, ano 29, n. 12, p. 7-10, 20 mar. 1996a. Entrevista concedida a Geraldo Mayrink (Páginas Amarelas).
______. A balada do cárcere. Rio de Janeiro: Topbooks, 1996b.
______ In: NAME, Daniele. Poeta e fingidor atrás das grades. Prosa e Verso, O Globo, Rio de Janeiro, 30 nov., p. 6, 1996c.
______. Anulação e outros reparos. Rio de Janeiro: Topbooks, 1998.
______. A S. Paulo-como-ideia. A cidade já não é a última sala vazia da Sorbonne. Revista Bravo! São Paulo, n. 19, p. 25-26, abr. 1999.
______. Bruno. Por que escrevo? In: O escritor por ele mesmo: Bruno Tolentino. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2001, p. 1-13, encarte do CD.
______. O mundo como ideia. São Paulo: Globo, 2002.
______. Sagração do Poeta Maldito: entrevista. Continente Cultural, n. 33, set. 2003, p. 34-37. Entrevista concedida a Cláudia Cordeiro Reis. Disponível em:
<http://www.plataforma.paraapoesia.nom.br/2005btentrevista.htm.>. Acesso em: 03 set. 2016
______. A imitação do amanhecer. São Paulo: Globo, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).