The cursed form: the presence of sonnet in the work of Bruno Tolentino

Authors

  • Nívia Maria Santos Silva Universidade Federal da Bahia
  • Luciene de Almeida Azevedo Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397

Keywords:

Bruno Tolentino. Poetry. Sonnet. Aesthetics. Literary field.

Abstract

The fixed form is a mark in the work of the poet Bruno Tolentino. Among the various forms he practiced, however, the observation of his poetic activity leads us to affirm that the sonnet is the privileged form. This article intends to problematize this observation, assuming that the presence of sonnets in Tolentino’s work is not only a formal option, but it is part of his investment in a personal poetic program in the Brazilian literary field, especially in the 1990s and in the early years of the 2000s.

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DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397

Author Biographies

Nívia Maria Santos Silva, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade Federal da Bahia (UFBA), pertencente à linha de pesquisa de Estudos de Teorias e Representações Literárias e Culturais, no qual participa do grupo de pesquisa "Leituras contemporâneas". É mestre em Literatura e Diversidade Cultural, especialista em Estudos Literários e formada em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atua, principalmente, nos seguintes temas: literatura brasileira, literatura contemporânea, estética, poesia, campo literário e estuda os poetas Hilda Hilst e Bruno Tolentino.

Luciene de Almeida Azevedo, Universidade Federal da Bahia

Possui Doutorado em Literatura Comparada (2004) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e atualmente é professora de Teoria Literária da Universidade Federal da Bahia, vinculada ao programa de Pós-Graduação em Literatura e Cultura. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira e Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: formas narrativas contemporâneas, romance (gênero e forma), autoficção, performance autoral, campo literário.

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Published

2017-08-25

How to Cite

Santos Silva, N. M., & de Almeida Azevedo, L. (2017). The cursed form: the presence of sonnet in the work of Bruno Tolentino. Texto Poético, 13(23), 526–549. https://doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397