The erased amorous invitation of Glauco Mattoso

Authors

  • Paulo Roberto Sodré Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes
  • Rafael Campos Quevedo Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2017n22a377

Keywords:

Horatian topic – Parody, Amorous invitation – Literary topic, Glauco Mattoso – Pegadas noturnas (dissonetos barrockistas).

Abstract

This article discusses the Horatian topos of the amorous invitation and the threatening prophecy expressed in Portuguese language poems, in Glauco Mattoso’s in particular, once this contemporary poet, known for his sonnetary inherited from Luis de Camões, Gregório de Matos and Manuel Barbosa Maria du Bocage, declares himself as the heir of the Portuguese lyric tradition. The studies in literary topic by Francisco Achcar and Antonio Candido, besides the reflections on the topic of poetic imitation, such as the ones by D.A. Russel and Raul Miguel Rosado Fernandes, will be the theoretical framework for this discussion. 

 

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DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n22a377

Author Biographies

Paulo Roberto Sodré, Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes

Professor Associado do Departamento de Línguas e Letras do Centro de Ciências Humanas e Naturais da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutor em Letras (Literatura Portuguesa) pela USP. Estágio de Pós-doutorado pela Unicamp.

Rafael Campos Quevedo, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Professor Adjunto A do Departamento de Letras da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFMA (PGLetras-UFMA). Doutor em Literatura pela Universidade de Brasília (UnB).

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AUTOR; AUTOR. 2016.

AUTOR. [Inédito].

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Published

2017-06-20

How to Cite

Sodré, P. R., & Quevedo, R. C. (2017). The erased amorous invitation of Glauco Mattoso. Texto Poético, 13(22), 97–121. https://doi.org/10.25094/rtp.2017n22a377