Anti-criticism as a montage move
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2024n43a1122Keywords:
Augusto de Campos, criticism, montageAbstract
This essay rereads the book O anticrítico (1986), by the poet, critic and translator Augusto de Campos, identifying how the procedure that runs through it is that of the logic of the ideogram and some notions of montage, thus showing the functioning of anticriticism, which the author calls “ventilated prose”. To this end, there is a dialogue with Roland Barthes, R. Buckminster Fuller, Yu-Kuang Chu, Jean-Luc Godard, among others, with the aim of thinking about how this critical move makes us rethink its status and its moments of crisis in contemporary times.
References
ANTELO, Raúl. Sobre escrita, delírios e sensibilidades: Entrevista com Raúl Antelo. Disponível em: <http://interartive.org/2014/04/entrevista-raul_antelo/> (Acesso em: 15/03/2024).
AUMONT, Jacques, MARIE, Michel. Cinematismo. In: Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papiros, 2012.
BARTHES, Roland. O que é a crítica. In: Crítica e verdade. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 213-240.
BOURRIAUD, Nicolas. A forma relacional. In: Estética relacional. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009, p. 15-33.
CAMPOS, Augusto de. O anticrítico. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
CAMPOS, Augusto de. Despoesia. São Paulo: Editora Perspectiva, 1994.
CAMPOS, Haroldo de (org.). Lógica poesia linguagem. Trad. Heloysa de Lima Dantas. São Paulo: Editora Cultrix, 1986.
CHU, Yu-Kuang. Interação entre linguagem e pensamento em um chinês. In: CAMPOS, Haroldo de (org.). Lógica poesia linguagem. Trad. Heloysa de Lima Dantas. São Paulo: Editora Cultrix, 1986, p. 231-262.
EISENSTEIN, Sergei. O princípio cinematográfico e o ideograma. In: CAMPOS, Haroldo de (org.). Lógica poesia linguagem. Trad. Heloysa de Lima Dantas. São Paulo: Editora Cultrix, 1986, p. 163-185.
GODARD, Jean-Luc. Montagem mon bon souci. In: Godard par Godard: lés années cahiers. Paris: Flammarion, 1989, p. 78-81.
FULLER, R. Buckminster. No more second hand God. New York: Anchor Books, 1971.
OSTROWER, Fayga. Forma. In: Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Editora Vozes, 1977, p. 78-79.
POUND, Ezra. Abc da literatura. Trad. Augusto de Campos e José Paulo Paes. São Paulo: Editora Cultrix, 1971.
SANTIAGO, Silviano (org.). Glossário de Derrida. 2ª edição. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens, 2020.
VERTOV, Dziga. Variação do manifesto. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, p. 247-251.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).