“ A flor áspera destes dias “: the visuality in Neide Archanjo’s poetic writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2024n42a1045

Keywords:

Poetry, Visuality, Ecfrasis, Neide Archanjo

Abstract

It is proposed to investigate the articulation between the visuality and the poetic speech in Neide Archanjo’s work, author of O poeta itinerante (1968), poem which is part of the corpus of this study. Divided into 5 chants, the text presents a strong image load, highlighted in the last chant – “Épuras” – which is the object of a deeper analysis, guided by an Ancient rhetorical procedure called ecfrasis. Therefore, it is examined the uses and variance of this ecfrasis exercise in relation to the classical model, and it is aimed to demonstrate the ways the author transports the reader to the unusual field, promoting an expectation breach, which arouses an image way of thinking.

Author Biographies

Gabriela de Santana Oliveira, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutoranda em Literatura na Universidade Federal Fluminense (UFF). Rio de Janeiro, Brasil.

Célia de Moraes Rego Pedrosa, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Pesquisadora 1 B do CNPQ. Professora do PPG em Estudos de Literatura da Universidade Federal Fluminense (UFF). Rio de Janeiro, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Para uma ontologia e uma política do gesto. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Caderno de Leituras, n. 76, p. 1-6, 2018.

ARCHANJO, Neide. O poeta itinerante. São Paulo: Palma, 1968.

BARSON, Tanya. Museu de Londres celebra obra ‘extraordinária’ de Mira Schendel. BBC News/Brasil, 2013. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2013/10/131015_tate_schendel_tp>Acesso em 10 jul.2012.

BOROWITZ, Maggie. Tout ou rien: les Droguinhas de Mira Schendel. Traduit de l’anglais par Lucy Pons. 2019. Disponível em: < https://awarewomenartists.com/magazine/toutou-rien-les-droguinhas-de-mira-schendel/> Acesso em: 12 jul.2022

BOEHM, Gottfried. “Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica.” In: Alloa, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem. Tradução coordenada por Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 23-38.

BRETT, Guy; SCHENDEL, Mira. Ativamente o vazio. In: SALZSTEIN, Sonia (org.). No vazio do mundo: Mira Schendel. São Paulo: Marca d’água, 1996. p.49-55.

CAMPOS, Haroldo. A arte no horizonte do provável e outros ensaios. São Paulo: Perspectiva,1969.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. 2ª ed. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.

ECO, Umberto. Obra Aberta. Tradução Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva,1991.

FLUSSER, Vilém. “Introdução”. In: ARCHANJO, Neide. O poeta itinerante. São Paulo: Palma, 1968. p. 7-11.

FLUSSER, Vilém. Diacronia e Diafaneidade. 1969. In: Cincos textos de Vilém Flusser sobre Mira Schendel. sub specie alteritatis [Blog de internet]. Disponível em: <https://subspeciealteritatis.wordpress.com/2019/01/22/cinco-textos-de-vilem-flusser-sobremira-schendel/> Acesso em: 15 jul.2022.

FRIAS, Joana Matos. Écfrase: 10 aporias. eLyra, n. 8, p. 33-40, 2016.

HANSEN, João Adolfo. Categorias epidíticas da ekphrasis. Revista USP, v. 71, p. 85-105, 2006.

HOUAISS, Antônio. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

JULIÃO, Jose Nicolao. Sobre a interpretação heideggeriana do eterno retorno do pensamento de Nietzsche. Philósophos - Revista de Filosofia, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 29-46, 1998.

MARTINS, Paulo. Uma visão periegemática sobre a Écfrase. Revista Clássica, v. 29, n. 2, p. 163-204, 2016.

MELO, José Inácio Vieira de. Poesia como arte marcial: entrevista com Neide Archanjo. A tarde cultural, 2004. Disponível em: < http://www.jornaldepoesia.jor.br/jinacio8.html> Acesso em 17 jul.2023.

MOISÉS, Carlos Felipe. Balaio: alguns poetas da Geração 60 e arredores. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2012.

MOISÉS, Carlos Felipe. Poesia para quê? A função social da poesia e do poeta. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

NANCY, Jean-Luc. Au fond des images. Paris: Galilée, 2003

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Ivone C. Benedetti. São Paulo, Martins Fontes, 2012.

RIFFATERRE, Michael. Ekphraris Lyrique. The Romanic Review, v. 93, n. 1-2, p. 201-216, 2002.

TELES, Gilberto Mendonça. O claro-escuro da transparência literária. Revista da Academia Brasileira de Filologia, v. 7, p. 41-55, 2010.

VENANCIO FILHO, Paulo. A transparência misteriosa da explicação. In: SCHENDEL, Mira. Mira Schendel a forma volátil. Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 1997.

Published

2024-05-30

How to Cite

de Santana Oliveira, G., & de Moraes Rego Pedrosa, C. (2024). “ A flor áspera destes dias “: the visuality in Neide Archanjo’s poetic writing. Texto Poético, 20(42), 129–152. https://doi.org/10.25094/rtp.2024n42a1045