Contemplations of the plant world: life and death gardens in the poetry of Cecília Meireles
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2024n41a977Keywords:
Cecília Meireles, Garden, Life, Death, TimeAbstract
The poetry of Cecília Meireles is characterized by a frequent exercise of meditation associated with natural landscapes’ representations, especially those of the plant world. This work deals with poems from the books between Viagem (1939) and Retrato natural (1949) in which images of gardens, flowers and trees are articulated to the investigation of life cycles, the passage of time and the precariousness of existence. The analyses are developed based on the poet’s critical fortune on theoretical works on the relationship among literature and landscape and on the botanical imaginaries.
References
BACHELARD, G. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1990a.
BACHERLARD, G. A. A terra e os devaneios do repouso. Tradução de Paulo Neves da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1990b.
BAROZZI, J. Introduction. In: BAROZZI, J. (Org.). Le goût des jardins. Paris: Mercure de France, 2006.
BENJAMIN, W. Imagens de pensamento: sobre o haxixe e outras drogas. Tradução João Barreto. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BROSSE, J. Les maîtres spirituels. Paris: Éditions Albin Michel, 2013.
CAUQUELIN, A. A invenção da paisagem. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Martins, 2007.
CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução de Vera da Costa e Silva... [et al]. 28. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
COLLOT, M. Poética e filosofia da paisagem. Tradução: Ida Alves... [et al.]. Rio de Janeiro: Editora Oficina Raquel, 2013.
DAMASCENO, D. Poesia do sensível e do imaginário. In: MEIRELES, Cecília. Obra poética. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1958. p. xi-xlii.
ELIADE, M. Imagens e símbolos: ensaio sobre o simbolimo mágico-religioso. Tradução Sônia Cristina Tamer. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
GOUVÊA, L. V. B. Pensamento e “lirismo puro” na poesia de Cecília Meireles. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
HAMBURGER, M. A verdade da poesia : tensões na poesia modernista desde Baudelaire. Tradução de Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
MEIRELES, C. Cecília e Mário. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1996.
MEIRELES, C. Baladas para El-Rei (1925). In: Poesia Completa. São Paulo: Global, 2017a, v. 1, pp. 105-132.
MEIRELES, C. Viagem (1939). In: Poesia Completa . São Paulo: Global, 2017b, v. 1, pp. 241-337.
MEIRELES, C. Vaga música (1942). In: Poesia Completa . São Paulo: Global, 2017c, v. 1, pp. 339-450.
MEIRELES, C. Mar absoluto e outros poemas (1945). In: Poesia Completa. São Paulo: Global, 2017d, v. 1, pp. 451-597.
MEIRELES, C. Retrato natural (1949). In: Poesia Completa. São Paulo: Global, 2017e, v. 1, pp. 599-684.
MERLEAU-PONTY, M. O visível e o invisível. Tradução de José Artur Gianotti e Amando Mora d’Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 2014.
PAZ, O. O arco e a lira. Tradução de Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
PROUST, M. No caminho de Swann. Tradução de Mario Quintana. 3. ed. rev. São Paulo: Globo, 2006.
ROCHA, W. T. A.; OLIVEIRA, I. V. Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles. Gragoatá, Niterói, v. 27, n.57, p. 274-303, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).