A certain humour of a flute player: about poems by Maria Antonieta Tatagiba
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2024n41a963Keywords:
Brazilian humorous poetry, Poetry from Espírito Santo, Maria Antonieta Tatagiba, Frauta agresteAbstract
This paper analyses humoristic aspects and its relation with the bestiary presented in Frauta agreste (1927), by Maria Antonieta Tatagiba, her only book, based on classical bucolic poetry. It takes into account specially the notions of humor according to linguistic, literary and social historical approaches by Vladímir Propp (1992), Luiz Carlos Travaglia (2015), Terry Eagleton (2020), Jan Bremmer and Herman Roodenburg (2000). It observes that Tatagiba’s poems, specially “O ribeirão” and “Á beira da matta”, do not seem to intend humoristic results, but the unexpected presence of certain animals and their sounds in the rural landscape the poet draws allows such effect.
References
ALORNA, Marquesa de. Sonetos. Organização de Vanda Anastácio. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.
BERNARDES, José Augusto Cardoso. A comunicação bucólica. In: BERNARDES, José Augusto Cardoso. O bucolismo português: a égloga do Renascimento e do Maneirismo. Coimbra: Almedina, 1988. p. 11-28.
BESTIÁRIO Medieval. Edición de Ignacio de Malaxecheverria. Madrid: Siruela, 1993.
BOCAGE. Poemas escolhidos. Edição de Álvaro Cardoso Gomes. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 1982.
BORGES, Jorge Luis; GUERRERO, Margarita. O livro dos seres imaginários. Rio de Janeiro: Globo, 1985.
BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman. Introdução. In: BREMMER, Jan; ROODENBURG, Herman. Uma história cultural do humor. Tradução de Cynthia Azevedo e Paulo Soares. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 13-25.
CEIA, Carlos. Bucolismo. In: CEIA, Carlos (Coord.). E-dicionário de termos literários. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2009-. Disponível em: <https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/bucolismo/>. Acesso em: 28 jan. 2023.
CURTIUS, Ernst Robert. Literatura européia e Idade Média latina. Tradução de Teodoro Cabral. 2. ed. Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1979.
DAMASCENO, Darci. Sincretismo e transição: o Neoparnasianismo. In: COUTINHO, Afrânio (Dir.). A literatura no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986. v. 4, p. 593-609.
DUARTE, Constância Lima. Feminino fragmentado. Ipotesi, Juiz de Fora, v. 13, n. 2, p.31-37, jul./dez. 2009.
DUARTE, Constância Lima; PAIVA, Kelen Benfenatti. A mulher de Letras nos rastros de uma história. Ipotesi, Juiz de Fora, v. 13, n. 2, p. 11-19, jul./dez. 2009.
EAGLETON, Terry. Sobre o riso. In: EAGLETON, Terry. Humor: o papel fundamental do riso na cultura. Tradução de Alessandra Bonrruquer. Rio de Janeiro: Record, 2020. p. 13-37.
FLEURY, Karina de Rezende Tavares. Alma de flor. Maria Antonieta Tatagiba: vida e obra. Vitória: Prefeitura de Vitória, 2007.
FLEURY, Karina de Rezende Tavares. O papel da mulher e a mulher de papel: vida e obra de Maria Antonieta Tatagiba. 2008, 147 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2008.
GENS, Rosa. Palavras de mulher na Belle Époque brasileira: Carmen Dolores e Júlia Lopes de Almeida. In: NEGREIROS, Carmen; OLIVEIRA, Fátima; GENS, Rosa (Org.). Belle Époque: crítica, arte e cultura. Rio de Janeiro: Labelle, 2016. p. 323-337.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2002. p. 443-481.
NEVES, Luiz Guilherme Santos. Torre do delírio. Vitória: Departamento Estadual de Cultural-ES, 1992.
PÉCORA, Alcir. Parnaso de Bocage, rei dos brejeiros. In: PÉCORA, Alcir. Máquina de gêneros. São Paulo: Edusp, 2001. p. 203-245.
PROPP, Vladímir. Comicidade e riso. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Ática, 1992. (Série Fundamentos, v. 84).
RASKIN, Victor. Humor, theories of. In: ATTARDO, Salvattore (Ed.). Encyclopedia of Humor Studies. Los Angeles: SAGE, 2014. 2 v. v. 1, p. 367-371.
RIBEIRO, Francisco Aurelio. A literatura feita por mulheres no Espírito Santo. In: RIBEIRO, Francisco Aurelio. A literatura do Espírito Santo: uma marginalidade periférica. Vitória: Nemar, 1996. p. 31-55.
RIBEIRO, Francisco Aurelio. Dicionário de escritores e escritoras do Espírito Santo. Vitória: Academia Espírito-santense de Letras, 2008.
SALIBA, Elias Thomé. Raízes do riso – A representação humorística na história brasileira: da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
SCOLFORO, Jória Motta. A escrita e pensamentos das mulheres na revista “Vida Capichaba”. In: ARQUIVO Público do Estado do Espírito Santo. Vitória, 2016. Disponível em: <https://ape.es.gov.br/Not%C3%ADcia/a-escrita-e-pensamentos-dasmulheres-na-revista-vida-capichaba>. Acesso em: 28 jan. 2023.
SCOLFORO, Jória Motta. Maria Antonieta Tatagiba e a literatura feita por mulheres. In: ARQUIVO Público do Estado do Espírito Santo. Vitória, 2017. Disponível em: <https://ape.es.gov.br/Not%C3%ADcia/maria-antonieta-tatagiba-e-a-literatura-feitapor-mulheres>. Acesso em: 28 jan. 2023.
SILVA, Maurício. Da fièvre ornamentale ao estilo floreal: a estética art nouveau no grafismo e na literatura pré-modernista brasileiros. In: NEGREIROS, Carmen; OLIVEIRA, Fátima; GENS, Rosa (Org.). Belle Époque: crítica, arte e cultura. Rio de Janeiro: Labelle, 2016. p. 69-84.
SKINNER, Quentin. A arma do riso. Folha de São Paulo, São Paulo, p. 5-11, 4 de ago. 2002.
SODRÉ, Paulo Roberto. A tocadora de flauta, o tigre e o riso de Voltaire. Leitura de poemas de Maria Antonieta Tatagiba. In: AZEVEDO FILHO, Deneval Siqueira de; NEVES, Reinaldo Santos; SALGUEIRO, Wilberth (Org.). Bravos companheiros e fantasmas 4: estudos críticos sobre o autor capixaba. Vitória: Edufes, 2011. p. 184-192.
SODRÉ, Paulo Roberto. Elmano Sadino, Maria Antonieta Tatagiba e os tocadores de flauta. In: MACHADO, Lino; SODRÉ, Paulo Roberto; NEVES, Reinaldo Santos (Org.). Bravos companheiros e fantasmas 3: estudos críticos sobre o autor capixaba. Vitória: PPGL, 2008. p. 338-346.
SODRÉ, Paulo Roberto. Uma canção de maio de Maria Antonieta Tatagiba. In: MACHADO, Lino; SODRÉ, Paulo Roberto; NEVES, Reinaldo Santos (Org.). Bravos companheiros e fantasmas 2: estudos críticos sobre o autor capixaba. Vitória: PPGL, 2007. p. 238-247.
TATAGIBA, Maria Antonieta. Frauta agreste. 2. ed. São Mateus: Academia Mateense de Letras (Amaletras), 2015.
TATAGIBA, Maria Antonieta. Frauta agreste. Edição modernizada de Paulo Roberto Sodré. Vitória: Neples; Cândida, 2020. Disponível em: <https://blog.ufes.br/neples/files/2020/09/Frauta-agreste-de-Maria-Antonieta-Tatagiba.-Neples-set.-2020.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2023.
TATAGIBA, Maria Antonieta. Frauta agreste. Rio de Janeiro: Leite Ribeiro Freitas Bastos, 1927.
TATAGIBA, Maria Antonieta. O riso. In: FLEURY, Karina de Rezende Tavares. Alma de flor. Maria Antonieta Tatagiba: vida e obra. Vitória: Prefeitura de Vitória, 2007. p. 70.
TELLES, Lygia Fagundes. Mulher, mulheres. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2002. p. 669-672.
TELLES, Norma. Escritoras, escritas, escrituras. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das mulheres no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2002. p. 401-442.
TRAVAGLIA, L. C. Texto humorístico: o tipo e seus gêneros. In: CARMELINO, A. C. (Org.). Humor: eis a questão. São Paulo: Cortez, 2015. p. 49-90.
THE ABERDEEN Bestiary. Manuscript with 206 folios. Disponível em: <https://www.abdn.ac.uk/bestiary/ms24>. Acesso em: 28 jan. 2023.
VIRGÍLIO. Bucólicas. Tradução e comentário de Raimundo Carvalho. Belo Horizonte: Crisálida, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).