Bruno dos Reis, Virgílio de Lemos’ heteronym: music and subversion in metapoetic timbres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2022n35a817

Keywords:

Bruno dos Reis, Heteronym, Mozambican poetry, Subversion

Abstract

This article presents readings and analyzses of poems signed by Bruno dos Reis, heteronym of the Mozambican poet Virgílio de Lemos. Bruno dos Reis is the “poet- chroniclerst”, who takes the place of founder of Virgilian poetry, “a mask that confesses the subject”, presenting critical and literary texts based on metalanguage, such as the editorials planned for Revista Msaho Magazine.

Author Biography

Luciana Brandão Leal, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Doutora em Letras – Literaturas de Língua Portuguesa. Professora na Universidade Federal de Viçosa/UFV, Viçosa, Minas Gerais, Brasil.

References

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, Ed. da Universidade de São Paulo, 1977.

CÂNDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CÂNDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.

CHAVES, Rita. Angola e Moçambique: experiência colonial e territórios literários. Cotia: Ateliê Editorial, 2005.

CHAVES, Rita; MACEDO, Tânia (org.). Marcas da diferença: as literaturas africanas de língua portuguesa. São Paulo: Alameda, 2006.

COUTO, Mia. O pouco do tudo. In: LEMOS, Virgílio de (org.). Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963). Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1999. p. 15-17.

DUARTE, Lélia Parreira. Heteronímia e ironia em Fernando Pessoa. 2010. Disponível em: http://www.leliaparreira.com.br/images/ensaios/heteronimia.pdf. Acesso em: 10 nov. 2017.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução de Enilce Albergaria Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Literaturas africanas de língua portuguesa: percursos da memória e outros trânsitos. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2008.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Panorama das literaturas africanas de língua portuguesa. Cadernos CESPUC de Pesquisa, Belo Horizonte, n. 16, p. 13-69, set. 2007.

ISER, Wolfgang. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Organização Luiz Costa Lima. Sao Paulo: Paz e Terra, 2002.

KRISTEVA, Júlia. Sol negro: depressão e melancolia. Tradução Carlota Gomes. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

LEAL, Luciana Brandão. Virgílio de Lemos: poesia em trânsito. 2018. 241 f. Orientadora: Maria Nazareth Soares Fonseca. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

LEITE, Ana Mafalda. Poesia moçambicana, ecletismo de tendências. Poesia Sempre, Rio de Janeiro, n. 23, ano 13, p. 139-142, 2006.

LEITE, Ana Mafalda. Literaturas africanas e formulações pós-coloniais. Lisboa: Edições Colibri, 2013.

LEMOS, Virgílio de. Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999a.

LEMOS, Virgílio de. Negra Azul: retratos antigos de Lourenço Marques de um poeta barroco (1944-1963). Maputo: Instituto Camões, Centro Cultural Português, 1999b.

LEMOS, Virgílio de. LEMOS, Virgílio de & heterônimos: Bruno Reis, Duarte Galvão e Lee-Li Yang. Jogos de Prazer. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 2009.

PADILHA, Laura Cavalcante. Silêncios rompidos. In: PADILHA, Laura Cavalcante. Novos pactos, outras ficções: ensaios sobre literaturas afro-lusobrasileiras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. p. 171-186.

RIBEIRO, Margarida Calafate; MENESES, Maria Paula (org.). Moçambique: das palavras escritas. Porto: Edições Afrontamento, 2008.

SANTAELLA, Lúcia. Convergências: poesia concreta e tropicalismo. São Paulo: Nobel, 1986.

SANTILLI, Maria Aparecida; FLORY, Suely Fadul Villibor (org.). Literaturas de Língua Portuguesa: Marcos e Marcas. Moçambique por Tânia Macedo e Vera Maquêa. São Paulo: Arte & Ciência, 2007.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. A magia das letras africanas: ensaios escolhidos sobre as literaturas de Angola e Moçambique e alguns outros diálogos. Rio de Janeiro: ABE Graph; Barroso Produções Editoriais, 2003.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Afeto e poesia: ensaios e entrevistas; Angola e Moçambique. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2014.

SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Travessia e rotas das literaturas africanas de língua portuguesa (das profecias libertárias às distopias contemporâneas). Légua & Meia, v. 1, n. 1, p. 91-113, 2002.

SENGHOR, Léopold Sedar. Liberté 1: Negritude et Humanisme. Paris: Éditions du Seuil, 1964.

SOUSA, Noémia de. Sangue Negro. Maputo: Associação dos Escritores Moçambicanos, 2001.

Published

2022-01-30

How to Cite

Leal, L. B. (2022). Bruno dos Reis, Virgílio de Lemos’ heteronym: music and subversion in metapoetic timbres. Texto Poético, 18(35), 142–159. https://doi.org/10.25094/rtp.2022n35a817