Bruno dos Reis, Virgílio de Lemos’ heteronym: music and subversion in metapoetic timbres
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2022n35a817Keywords:
Bruno dos Reis, Heteronym, Mozambican poetry, SubversionAbstract
This article presents readings and analyzses of poems signed by Bruno dos Reis, heteronym of the Mozambican poet Virgílio de Lemos. Bruno dos Reis is the “poet- chroniclerst”, who takes the place of founder of Virgilian poetry, “a mask that confesses the subject”, presenting critical and literary texts based on metalanguage, such as the editorials planned for Revista Msaho Magazine.
References
BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, Ed. da Universidade de São Paulo, 1977.
CÂNDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CÂNDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.
CHAVES, Rita. Angola e Moçambique: experiência colonial e territórios literários. Cotia: Ateliê Editorial, 2005.
CHAVES, Rita; MACEDO, Tânia (org.). Marcas da diferença: as literaturas africanas de língua portuguesa. São Paulo: Alameda, 2006.
COUTO, Mia. O pouco do tudo. In: LEMOS, Virgílio de (org.). Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963). Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1999. p. 15-17.
DUARTE, Lélia Parreira. Heteronímia e ironia em Fernando Pessoa. 2010. Disponível em: http://www.leliaparreira.com.br/images/ensaios/heteronimia.pdf. Acesso em: 10 nov. 2017.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução de Enilce Albergaria Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. Literaturas africanas de língua portuguesa: percursos da memória e outros trânsitos. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2008.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. Panorama das literaturas africanas de língua portuguesa. Cadernos CESPUC de Pesquisa, Belo Horizonte, n. 16, p. 13-69, set. 2007.
ISER, Wolfgang. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Organização Luiz Costa Lima. Sao Paulo: Paz e Terra, 2002.
KRISTEVA, Júlia. Sol negro: depressão e melancolia. Tradução Carlota Gomes. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
LEAL, Luciana Brandão. Virgílio de Lemos: poesia em trânsito. 2018. 241 f. Orientadora: Maria Nazareth Soares Fonseca. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
LEITE, Ana Mafalda. Poesia moçambicana, ecletismo de tendências. Poesia Sempre, Rio de Janeiro, n. 23, ano 13, p. 139-142, 2006.
LEITE, Ana Mafalda. Literaturas africanas e formulações pós-coloniais. Lisboa: Edições Colibri, 2013.
LEMOS, Virgílio de. Eroticus moçambicanus: breve antologia da poesia escrita em Moçambique (1944/1963). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999a.
LEMOS, Virgílio de. Negra Azul: retratos antigos de Lourenço Marques de um poeta barroco (1944-1963). Maputo: Instituto Camões, Centro Cultural Português, 1999b.
LEMOS, Virgílio de. LEMOS, Virgílio de & heterônimos: Bruno Reis, Duarte Galvão e Lee-Li Yang. Jogos de Prazer. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 2009.
PADILHA, Laura Cavalcante. Silêncios rompidos. In: PADILHA, Laura Cavalcante. Novos pactos, outras ficções: ensaios sobre literaturas afro-lusobrasileiras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. p. 171-186.
RIBEIRO, Margarida Calafate; MENESES, Maria Paula (org.). Moçambique: das palavras escritas. Porto: Edições Afrontamento, 2008.
SANTAELLA, Lúcia. Convergências: poesia concreta e tropicalismo. São Paulo: Nobel, 1986.
SANTILLI, Maria Aparecida; FLORY, Suely Fadul Villibor (org.). Literaturas de Língua Portuguesa: Marcos e Marcas. Moçambique por Tânia Macedo e Vera Maquêa. São Paulo: Arte & Ciência, 2007.
SECCO, Carmen Lúcia Tindó. A magia das letras africanas: ensaios escolhidos sobre as literaturas de Angola e Moçambique e alguns outros diálogos. Rio de Janeiro: ABE Graph; Barroso Produções Editoriais, 2003.
SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Afeto e poesia: ensaios e entrevistas; Angola e Moçambique. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2014.
SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Travessia e rotas das literaturas africanas de língua portuguesa (das profecias libertárias às distopias contemporâneas). Légua & Meia, v. 1, n. 1, p. 91-113, 2002.
SENGHOR, Léopold Sedar. Liberté 1: Negritude et Humanisme. Paris: Éditions du Seuil, 1964.
SOUSA, Noémia de. Sangue Negro. Maputo: Associação dos Escritores Moçambicanos, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).