Inside the nude and speed city: poetic creation among the tensions of urban space, in the work of Ferreira Gullar
DOI:
https://doi.org/10.25094/rtp.2020n31a722Keywords:
Ferreira Gullar, Brazilian poetry, urban space, tensions, intersubjectivity.Abstract
This article addresses the poetic making between the tensions of urban life, in the work of Ferreira Gullar. The city, especially the street, appears in this poetry as the primordial space of the poetic experience ando of the political experience. Wandering around the city in search of the other, which may be poetry itself, the lyrical subject is faced with the signs of capitalism, threatening his subjectivity and his relationship with the other. The poem assumes, then, a strong critical charge, with the expression of the subjective experience and of the intersubjective experience linked to the complex social web that characterizes the modern polis.
References
ARRIGUCCI JR., Davi. O silêncio e muitas vozes. In: O guardador de segredos: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Tradução de José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Tradução de Carlos Felipe Moisés e Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
GULLAR, Ferreira. Indagações de hoje. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.
GULLAR, Ferreira. Corpo a corpo com a linguagem. Florianópolis: Editora UEPG, 1997.
GULLAR, Ferreira. A trégua (entrevista). In: Cadernos de literatura brasileira. Nº 6. São Paulo: Instituto Moreira Salles, setembro de 1998.
GULLAR, Ferreira (2004a). A luta corporal (1954). In: Toda poesia (1950-1999). 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.
GULLAR, Ferreira (2004b). Dentro da noite veloz (1975). In: Toda poesia (1950-1999). 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.
GULLAR, Ferreira (2004c). Poema sujo (1976). In: Toda poesia (1950-1999). 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.
LAFETÁ, João Luiz. Traduzir-se. In: A dimensão da noite e outros ensaios. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2004.
MERQUIOR, José Guilherme. A volta do poema. In: As ideias e as formas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
MURICY, Kátia. Benjamin: paixão e política. In: NOVAES, Adauto (Org.). Os sentidos da paixão. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
OLIVEIRA, Ilca Vieira de. As imagens do corpo em Poema Sujo. In: BALBINO, Evaldo; CARDOSO, João Batista; NETO, Fernando Ferreira da Cunha (Orgs.). Literaturas Ibero-Afro-Americanas: ensaios críticos. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2010.
PAZ, Octavio. El arco y la lira (1956). In: Obras completas I. La casa de la presencia: poesía e historia. 2. ed. Barcelona: Galaxia Gutenberg; Círculo de lectores, 1999.
VILLAÇA, Alcides. Gullar: a luz e seus avessos. In: Cadernos de literatura brasileira. Nº 6. São Paulo: Instituto Moreira Salles, setembro de 1998.
TURCHI, Maria Zaira. Ferreira Gullar: a busca da poesia. Rio de Janeiro: Ed. Presença, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I authorize the Texto Poético Journal to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original and that it was not submitted to any other editor for publication.
The copyright of the works published at the virtual space of the Texto Poético Journal are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Texto Poético is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).