Two elegies of Joaquim Cardozo

Authors

  • Elaine Cristina Cintra Universidade Federal da Paraíba
  • Maxwell Amorim dos Santos Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2019n28a593

Keywords:

Modern brazilian poetry, elegy, Joaquim Cardozo, Benedito Monteiro, José Maria de Albuquerque e Melo.

Abstract

Elegy, a genre that has received a special prominence in modern Brazilian poetry, presents in the twentieth century a melancholic, desolate subject with no hope of comfort in the future. This assumption can be noticed in Joaquim Cardozo, author of poems with a highly melancholic and elegiac diction. The aim of this study was to analyze two elegies of this poet, “Elegia para Benedito Monteiro” and “Para José Maria (de Albuquerque e Melo)”, especially directed to two fellows who were particularly significant in their poetic activity, and who belonged to a specific group of artists and intellectuals in the 1920s in Recife. In a general way, this review proposed to discuss such elegies from two perspectives: in the first, we sought to understand the poetic processes with which Cardozo takes this genre, and how it reshapes new modulations for the form, indicating the perspectives assumed by him face the propositions of his aesthetic and historical moment; in the second, we tried to trace how such elegies document a group that still deserves to be better discussed by the literary studies. In order to do so, some literary critics were used to study this poet from Pernambuco and the modern poetry from this place, such as Souza Barros (1972), Merquior (1996), Correia (2018).

Author Biographies

Elaine Cristina Cintra, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Teoria da Literatura. Docente no Departamento de Letras do CCAE e no PPGL da Universidade Federal da Paraíba

Maxwell Amorim dos Santos, Universidade Federal da Paraíba

Graduado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba

References

BARROS, Sousa. A década 20 em Pernambuco. Rio de Janeiro: Paralelo, 1972.

BILAC, Olavo; PASSOS, Guimarães. Tratado de versificação. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1905.

CARDOZO, Joaquim. Poesia Completa e Prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2007.

CARDOZO, Joaquim. Testemunho dos Aspectos Sócio-Culturais. In: BARROS, Souza. A década 20 em Pernambuco. Rio de Janeiro: Paralelo, 1972.

CORRÊA, Alamir Aquino. Elegia e musicalidade em Os mortos, de Ivan Junqueira. Ipotesi, v. 19, n. 1, p. 64-77, jan./jun. 2015.

CORREIA, Éverton Barbosa. Dicção individual e intervenção pública em “Três sonetos positivos” de Joaquim Cardozo. Letras de hoje: estudos e debates em linguística, literatura e língua portuguesa, v. 53, n. 2, p. 223-231, abr.-jun. 2018.

CORREIA, Éverton Barbosa. Joaquim Cardozo, leitor de Manuel Bandeira. Guavira, v. 1, n. 1, p. 61-70, 2010.

LAGE, Rui. Assobiar a ideia de morte: as cinco elegias de Vinicius. Cadernos de literatura comparada, n. 23, p. 41-50, 2015. Disponível em: http://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/245. Acesso em 26 dez. 2018, às 14h40.

MERQUIOR, José Guilherme. Uma canção de Cardozo. In: Razão do poema. Rio de Janeiro: Topbooks, 1996. p. 17-35.

VEYNE, Paul. Elegia erótica romana. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Editora da UNESP, 2015.

Published

2019-10-15

How to Cite

Cintra, E. C., & dos Santos, M. A. (2019). Two elegies of Joaquim Cardozo. Texto Poético, 15(28), 429–452. https://doi.org/10.25094/rtp.2019n28a593