From the epic of genocide to the poetics of testimony: a reading of the verses of José de Anchieta, Renata Machado Tupinambá and Wilberth Salgueiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2025n45a1169

Keywords:

Violence, Totalitarianism, Trauma, Humor, Poetry

Abstract

Based on the work of Jaime Ginzburg, the article starts from the idea of colonial epic as a celebration of the indigenous genocide. Focusing on the heroic poem Os feitos de Mem de Sá, we proceed to emphasize the identification of the narrator with the Christians in the war against the indigenous and to consider representations of mourning of the losses suffered by the colonizers. From discussions about the epic genre, we come to Benjaminian theory of fascism as an epic of human annihilation, as well as Adorno’s theory about the


contemporary novel as a negative epic. We also address Adorno’s lyrical theory and his idea of shared mourning, bringing it closer to Alfredo Bosi’s ideas about poetry and resistance. We bring to discussion Ginzburg’s formulations about the minimum in Adornian philosophy and Drummondian poetic, based on the idea of the traumatic incorporation of totalitarian experiences. The idea of trauma leads to the category of testimony poetry, as formulated by Salgueiro and Silva Jutgla. From the latter, we highlight the mnemonic gesture of recovering resistance poems that circulated outside the official circuits. From Salgueiro, we synthesize some of his readings about contemporary testimonial poets, emphasizing his perception of humor as a linguistic strategy of resistance, even when it witnesses pain and suffering. The categories of trauma, testimony, loss, grief and humor are mobilized, finally, for the reading of the verses of Renata Machado Tupinambá, who recall the indigenous genocide, and Wilberth Salgueiro, who satirize Jair Bolsonaro and his voters.

Author Biography

Paula Regina Siega, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Letras pela Universidade Ca’Foscari de Veneza. Pós-Doutora pelo PPGL da UFES/CNPq/ FAPES. Professora efetiva do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da  Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

References

ADORNO, Theodor. Posição do narrador no romance contemporâneo: In: In: Notas sobre literatura I. São Paulo: Editora Duas Cidades; Editora 34, 2003a. p 55-64.

ADORNO, Theodor. Palestra sobre lírica e sociedade. In: Notas sobre literatura I. São Paulo: Editora Duas Cidades; Editora 34, 2003b. P. 65-90.

ANCHIETA, José de. Feitos de Mem de Sá. São Paulo: Ministério da Educação e Cultura, 1970. Disponível em: https://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/?id=148029. Acesso: 19/01/23.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: O contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2013).

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: 2012, p. 241-252.

CASES, Cesare. Prefazione. In: BENJAMIN, Walter. L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità técnica. Turim: Einaudi, 2000. p. 7-15.

BOSI, Alfredo. Poesia-resistência. In: O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2000, P. 163-227.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.

GINZBURG, Jaime. Violência e forma em Hegel e Adorno. In: Crítica em tempos de violência. 2010a. 300 f. Tese (Livre Docência). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010. P. 39-51.

GINZBURG, Jaime. A origem como inferno (A representação da guerra na poesia de José de Anchieta. In: Crítica em tempos de violência. 2010b. 300 f. Tese (Livre Docência). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010. P. 148-156.

GINZBURG, Jaime. Poesia lírica e política no Brasil A vida mínima em Carlos Drummond de Andrade. In: Crítica em tempos de violência. 2010c. 300 f. Tese (Livre Docência). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010. P. 169-174.

GINZBURG, Jaime. Literatura, violência e melancolia. Campinas/SP: Autores Associados, 2017.

HANSEN, João Adolfo. O nu e a luz: cartas jesuíticas do brasil. Nóbreba – 1549 – 1558. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, S. P., vol. 38, p. 87-119, 1995. Disponível em: https://www. revistas.usp.br/rieb/article/view/71891 . Acesso em 02 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i38p87-119

HANSEN, João Adolfo. Notas sobre o gênero épico. In: TEIXEIRA, Ivan (org.). Épicos: Prosopopéia, O Uraguai, Caramuru, Vila Rica, A Confederação dos Tamoios, I – Juca- Pirama. São Paulo: Edusp/Imprensa Oficial, 2008. p. 17-91.

JUTGLA, Cristiano da Silva. A poesia de resistência à ditadura militar (1964-1985): algumas reflexões. Elyra, vol. 2, p. 73-97, dez. 2013. Disponível em: https://www.elyra.org/index.php/ elyra/article/view/27/30 . Acesso em 26 mai. 2023.

JUTGLA, Cristiano da Silva. Poesia de resistência e luta por direitos humanos. Via Atlântica, São Paulo, n. 28, 395-412, dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/ article/view/98618/107118. Acesso em 28 mai. 2023.

KUCINSKY, Bernardo. K. Relato de uma busca. São Paulo: Cosac e Naify, 2014.

LUZ, Guilherme Amaral. Carne humana: a retórica canibalista na América Portuguesa Quinhentista. 2003. 256 f. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. Disponível em: http:// repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/279880. Acesso em: 26 mai. 2023.

LUZ, Guilherme Amaral. Flores do desengano: poética do poder na américa portuguesa. São Paulo: Fap-Unifesp, 2013.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

SALGUEIRO, Wilberth. Lira à brasileira: erótica, poética, política. Vitória: Edufes, 2013.

SALGUEIRO, Wilberth. Soneto xistoso, talquei?. Mensagem recebida por em 08 dez. 2021.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.

SIGNORE, Mario. Per una teoria critica della morale. Il caso Adorno. Idee, vol. 58, p. 83-91, 2005. DOI 10.1285/i15910733v58p83 . Acesso em 26 mai. 2023.

TUPINAMBÁ, Renata Machado. Matriarcal Cunhatã. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). As 29 poetas hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2021. P. 57-59.

Published

2025-05-25

How to Cite

Regina Siega, P. (2025). From the epic of genocide to the poetics of testimony: a reading of the verses of José de Anchieta, Renata Machado Tupinambá and Wilberth Salgueiro. Texto Poético, 21(45), 6–31. https://doi.org/10.25094/rtp.2025n45a1169