The heart of Carlos de Oliveira’s poetic work: what a heart! What heart?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25094/rtp.2025n45a1161

Keywords:

Carlos de Oliveira, Neorealism, Modern and contemporary Portuguese poetry, Heart, Resistance

Abstract

The aim is to defend the reading hypothesis that the image of the heart in Carlos de Oliveira's poetic work is configured as a space of crisis and criticism, insofar as the poet problematizes a process of subjectivation that initially manifests itself in Cantata, and intensifies and complexifies in Sobre o lado esquerdo, Micropaisagem and Sobre duas memórias. The heart-poem establishes a doubt that destabilizes the concept of the “lyrical self”, as well as other dichotomous pairs implied in it. The heart-form represents what the poet understands as resistance. In the heart-form we see two movements crystallized: the poetic and the political.

Author Biography

Lúcia Melo de Sousa, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora Pós-doutora em Estudos Comparados pelo Programa de Pós-Graduação em Letras na Universidade Federal Fluminense (2012), com tese intitulada “Linguagens entrecruzadas num espaço modulado ou neobarroco em A Fuga para o Egipto, Gémeos e Amadeo, de Mário Cláudio”. Atuou como professora na Universidade Estácio de Sá de 2002 a 2022. Realizou o pós-doutorado pela Universidade Federal Fluminense, sob supervisão da Profª Drª Ida Alves, com o projeto de pesquisa sobre a Ecopoética do poeta português Carlos de Oliveira, de janeiro de 2024 a dezembro de 2024. Niterói/RJ, Brasil. 

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Published

2025-05-25

How to Cite

Melo de Sousa, L. (2025). The heart of Carlos de Oliveira’s poetic work: what a heart! What heart?. Texto Poético, 21(45), 54–73. https://doi.org/10.25094/rtp.2025n45a1161